
Coverage of. Malaysia by The New York Times and 

The Times of London after the May 13, 1969 racial riots 

by 

Se1vamany Pahang Gabriel 

A Thesis Submitted to the 

Graduate Faculty in Partial Fulfillment of the 

Requirements for the Degree of 

MASTER OF SCIENCE 

Major: Journalism and Mass Communication 

Signatures have been redacted for privacy 

Iowa State University 
Ames, Iowa 

1988 



ii 

TABLE OF CONTENTS 

GLOSSARY OF ACRONYMS 

CHAPTER I. INTRODUCTION 

Historical.Setting 

The Problem 

Objective 

Plan of Study 

CHAPTER II. REVIEW OF THE LITERATURE 

CHAPTER III. METHODOLOGY 

The Population 

The Coding 

The Hypotheses 

Operationalization 

CHAPTER IV. FINDINGS AND DISCUSSION 

CHAPTER V. SUMMARY AND CONCLUSIONS 

Summary 

Suggestions 

Subjects for Further Review 

Conclusions 

BIBLIOGRAPHY 

ACKNOWLEDGMENTS 

APPENDIX 

Page 

iv 

1 

1 

5 

6 

6 

7 

33 

34 

35 

38 

39 

46 

68 

68 

69 

70 

71 

79 

82 

83 



iii 

LIST OF TABLES 

Page 

Table 3.1. A table of coefficients of reliability 38 

Table 4.1. Categories of news for Malaysia in The New 
York Times and The Times of London between 
May 14, 1969 and August 26, 1974 47 

Table 4.2. Prominence in display of news on Malaysia in 
The New York Times and The Times of London 
between May 14, 1969 and August 26, 1974 57 

Table 4.3. The types of themes covered, their direction 
and number by paragraph in The New York Times 
and The Times of London between May 14, 1969 
and August 26, 1974 60 



DAP 

DNU 

GRM 

FEER 

MCA 

MIC 

NCC 

NEP 

NOC 

PMIP/PAS 

PPP 

UMNO 

iv 

GLOSSARY OF ACRONYMS 

Democratic Action Party 

Department of National Unity 

Gerakan Rakyat Malaysia 

Far Eastern Economic Review 

Malaysian Chinese Association 

Malaysian Indian Congress 

National Consultative Council 

New Economic Policy 

National Operations Council 

Pan Malaysian Islamic Party/Parti Islam Se Malaysia 

People's Progressive Party 

United Malays National Organization 



1 

CHAPTER I. INTRODUCTION 

The purpose of this study is to analyze the coverage of Malaysia by 

The New York Times and The Times of London after the May 13, 1969 racial 

riots between the Malays and the Chinese. Specifically, the study looks 

into the changes introduced by the government after the riots. 

Historical Setting 

The 1969 racial riots in Malaysia marked a clear departure of 

government policies and standing for that country from previous practices 

held since its independence in 1957. Malaysia is a multi-racial country 

comprised of three major races and other indigenous groups. A 1970 

census of the population in Peninsular Malaysia showed the Malays who 

form the majority at 53.2 percent, compared with 35.4 percent Chinese 

and 10.6 percent IIIndians ll
, including Pakistanis (Milne and Mauzy, 

1977, p. 3). 

During the preindependence period, a verbal understanding had been 

reached by the Malays and Chinese that while the Malays will hold 

political power, the Chinese can hold economic power. With this 

understanding, the British gave independence to Malaysia, then called 

Malaya. Since that time, three general elections were held, but with 

no problems for the ruling party, i.e., the Alliance. l During the 1969 

lThe 1955 general election was held under the supervision of the 
British. After independence, two elections were held, i.e., once in 
1959 and later in 1963, before the May 10 General Election of 1969. 
The Alliance is a coalition of three major political parties, i.e., 
United Malays National Organization (UMNO), Malaysian Chinese 
Association (MCA) and the Malaysian Indian Congress (MIC), each 
representing the three major races of Malaysia. 



2 

election, communal issues were raised by non-Malays, who formed the 

bulk of the opposition political parties, as a means of gaining support 

from other non-Malays (Rudner, 1970, p. 2). 

It was clear that the non-Malays, particularly the Chinese, were 

not satisfied with merely holding economic power and had, through 

opposition political parties, actually challenged the political power 

of the Ma1ays.2. 

. 
So as not to split the non-Malay vote, the DAP [Democratic 
Action Party], GRM [Gerakan Rakyat Malaysia] and PPP [People's 
Progressive Party] concluded a gentlemen's agreement among 
them not to contest the same constituencies against the 
Alliance. 

Malaysian opposition strategies evidently aimed not 
at the capture of power, which in no case was a practical 
possibility, but at dislodging particular communal and 
regional supports from under the Alliance (Rudner, 1970, 
pp. 4-5). 

Thus, compared to other elections, the Alliance Party fared badly in 

the 1969 election. They obtained only 66 seats out of the 103 contested 

(one seat was uncontested as the candidate had suddenly passed away). 

Out of these 66 seats, nine went to the Alliance by acclamation. The 

nine seats went to the A11i~nce as the opposition had failed to put up 

candidates in these constituencies. This left 57 seats to be contested 

at the polls. The election results indicated that although the Alliance 

could still form the government, they lacked the two-thirds majority 

needed to pass bills brought before Parliament. 

2The involvement of the Indians in the riots was limited. 
Basically, the May 13, 1969 riots were a clash of Malay and Chinese 
political and economic interests. 



3 

The GRM had major victory in Penang. In the state of Se1angor, 

the Alliance won 14 seats in the State Assembly, the same number as the 

opposition. In Perak, the Alliance won 19 seats in the State Assembly, 

while the opposition had won 20 seats! 

One important feature of the May 10, 1969 General Election is the 

deterioration of Chinese support for the MCA. Chinese vote had shifted 

to the DAP. But it is also true that Malay vote had shifted to the 

Pan Malaysian Islamic Party (PMIP) or Parti Islam Se Malaysia (PAS). 

The MCA leadership, upset by the lack of support. from the Chinese who 

it believed it had served so well, withdrew from the Cabinet although 

remaining in the Alliance (Mohd. Safar Hashim, 1986, p. 24). 

On May 12, 1969, opposition political parties led by Dr. Tan Chee 

Koon and V. David held victory processions in Kuala Lumpur, the capital 

city of Malaysia. The processions, which were to be peaceful, turned 

into sessions of provocatlng, belittling and jeering at the Malays. 

The Malays counter-reacted by gathering in front of the residence of 

the Chief Minister of Selangor, Datuk Harun Idris, on May 13, 1969, 

to hold their own victory procession. 

By that time, word had reached these already worked-up Malays that 

some Chinese had attacked Malays in the Kuala Lumpur district of 

Setapak (Tunku Abdul Rahman Putra A1-Haj, 1969). 

The demonstrators at Harun's house, many of whom were in 
possession of, or had quickly acquired, weapons of various 
kinds, ..• had run amuk, attacking innocent passers-by, most 
of them Chinese, killing or maiming men, women or children 
without distinction (Shaw, 1976, p. 208). 



4 

The situation in the capital city of Kuala Lumpur was tense even 

before election day (May 10, 1969). A youth from the Labor Party had 

been shot by the police in an accident in Kepong. A funeral procession 

was held by the Labor Party to mourn the death of the youth. 

The riots that started on May 13, 1969, ended six days later, 

but were confined almost entirely to the capital city. 

According to Means, the Malays reacted in this manner because they 

had for a long time felt "a1ienation, deprivation and inferiority" as 

a result of their economic backwardness (1976, p. 408). And now the 

Chinese had challenged their political power. Certainly the Malays 

were not about to surrender their political power to the Chinese and 

thus, the May 13th Incident or Peristiwa 13 Mei as it is called in the 

Malaysian language. 

The May 13 riots occurred for several reasons (Reid, 1969, p. 275): 

(1) Malay dissatisfaction over the nonimplementation of long­

standing policies to make Malay the effective national 

language; 

(2) non-Malay provocation of Malay sensitivities by challenging 

their privileged position under Article 153 of the 

Constitution; 

(3) urban and small-town unemployment on the part of school 

leavers, both Malay and non-Malay; 

(4) and finally, 

..• the 1969 General Election gave rise to no single 
overriding political issue. In 1955 the drive for 



5 

Merdeka [Independence] easily dominated all else. 
At the time of the 1959 election campaign, Chinese 
education and integration constituted burning 
subjects for political debate. I Confrontation I 
with Indonesia similarly emerged as the centre of 
the electoral issues of 1964 (Rudner, 1970, p. 2). 

During the seemingly tranquil situation of 1969, the opposition had 

resorted to raising communal issues as a means of getting more support. 

This obviously created tension among the Chinese and the Malays. 

After the May 13 riots, changes were introduced by the 

predominantly Malay government to ensure that such riots would never 

occur again. These changes although necessary were seen as an 

assertion of Malay power. 

The Problem 

Malaysia was a former colony of Britain. As such, it would be 

interesting to study how The Times of London covered these changes in 

view of Ma1aysia ' s "specia1 background and experience of British 

mechanism" (The Times of London, May 16, 1969). 

Coverage of The New York Times is important because it is an 

elite and major paper of a key democracy. The changes introduced by 

the government imposed limitations on the process of democracy in 

Malaysia. Therefore, it would be interesting to see how this 

newspaper covered Malaysia at the time. 

There is little research done on Malaysia in terms of its coverage 

by Western newspapers. This study hopes to make a contribution in 

research as it will examine the coverage of events and developments in 



6 

Ma1qysia by two elite Western newspapers, one representing the former 

colonial ruler of the country being studied in this research. 

Objective 

Based on the problem statement, the objective of the study is to 

determine if there is a difference in the coverage of Malaysia by The New 

York Times and The Times of London for May 14, 1969 to August 26, 1974. 

The coverage by these newspapers is expected to be different in terms of 

the total number of articles on Malaysia, type and number of news 

categories covered, total amount of space devoted to Malaysia in the 

period under study, type and number of themes covered, prominence in 

display to Malaysian news and favorable/unfavorable coverage of the 

changes. 

Plan of Study 

The study is introduced in the first chapter, along with the 

problem and objective. Chapter II deals with review of suitable 

literature for the study. Chapter III deals with methodology, which 

includes statement of hypotheses, coding, etc. The findings are 

discussed in Chapter IV. The final chapter, Chapter V, will discuss 

the summary of the study, provide suggestions, look into subjects 

for further review and draw conclusions. 



7 

CHAPTER II. REVIEW OF THE LITERATURE 

There is some rationale as to why the coverage given to Malaysia 

after the 1969 riots by The Times of London is expected to be different 

than the coverage given by The New York Times. 

An analysis of the coverage of Idi Amin in The New York Times, The 

Times of London, and The Jerusalem Post by Gitau revealed that when Amin 

first came into power, the British who were the former colonizing power 

of Uganda gave him favorable coverage, i.e., in The Times of London 

(1979, p. 57). 

Gitau writes that The Times of London's coverage was not only 

favorable towards President Amin, but that IIthey go beyond neutrality 

to suggest what perhaps its reporters thought would occur under Amin's 

administration ll (1979, p. 55). Later, it was discovered that The Times 

of London's predictions fell short of earlier assessment, and statements 

which praised General Amin's qualities of natural leadership were one 

example of misinformation. 

The New York Times meawhile had "given a more neutral coverage of 

Amin. 

Gitau's research also revealed that the U.S. received its cues 

from Britain, IIsince Britain had recognized Amin and Britan knew best 

having ruled Uganda,1I that it was alright for the U.S. to aid Uganda 

although they did not make any attempts to formally recognize Amin's 

government (Gitau, 1979, p. 58). 



8 

What should be emphasized here is that the U.S. felt that 

Britain's opinion as the former colonizer would be more reliable. The 

fact that the "former colonizer knows better" is a potential area of 

research. 

Gitau's research did not establish the fact or conclude that a 

positive relationship existed between a colonial power and favorable 

reportage in its media of its former colony, but his research does 

serve as a basis for this study. 

In a study conducted by Peterson, who surveyed stringers, 

correspondents, and editors of The Times of London with a questionnaire 

designed to identify both news selection factors and gatekeepers 

socialization effects, cultural proximity was found to operate as a 

selection factor at all levels of the organization. Stevenson and 

Shaw (1984, pp. 220-222) use the terms cultural proximity or relevance 

interchangeably with cultural affinity which is defined as shared 

language, migration between countries, and colonial heritage. 

With relation to the above, one cannot doubt that Malaysia did 

inherit much from the British, from the system of government right up 

to the system of education. And although Bahasa Malaysia, the Malay 

language, is the national language, the English language is an 

important second language in the country. 

For the first ten years after Malaya attained its 
independence in 1957, Anglo-Malayan relations were 
generally very amicable. The transition to independence 
was made with utmost goodwill. There was a recognition 
of common interest both in defense and in economic 
matters. Many of the politicians, senior civil servants 
and officers of the armed forces of independent Malaya 



9 

had spent periods of education or professional training 
in the United Kingdom ... (Gullick, 1969, p. 203). 

Therefore, The Times of London, as a British newspaper, and 

Britain, as the former colonizing power of Malaysia, will more likely 

be interested in Malaysia's affairs. 

The above would also suggest that having ruled multi-racial 

Malaysia, the British would be more perceptive of the complexities 

involved in ruling a country such as Malaysia. They would also be 

perceptive of the cultural, social, political and economic situations 

of the country. 

An example of the above is the perception of the Malay captured in 

Sir Frank Swettenham's book, British Malaya 3: 

Whatever the cause, the Malay of the Peninsula was and is 
unquestionably opposed to steady continuous work. And 
yet, if you can give him an intent in the job, he will 
perform prodigues, he will strive and endure, and be 
cheerful and courageous with the best (1906, pp. 139-140). 

The British not only ruled Malay, made use of her vast economic 

resources to enrich the Crown, but also tried to understand, sometimes 

accurately, the different races that ruled in Malaya. R. O. Winstedt4 

writes: 

3Sir Frank Swettenham was the late governor of the Straits Colony 
and High Commissioner for the Federated Malay States in the late 1800s. 

4R. O. Winstedt served in the Civil Service during British rule in 
Malaya. He was a reader in Malay at the University of London. 



10 

In affairs, he [the Malay] is not only diplomatic, but 
intelligent and statesmanlike, with a natural ability to 
weigh both sides of a question. His domestic life is 
happy (1969, p. 17). 

Without the Chinese, Malay having no surplus population 
of unemployed Malays, could never have developed. But 
Chinese national virtues are colonial vices. Against a 
people so industrious, intelligent and clannish, no other 
race can stand up. Endowed with the laughter and manners 
of an ancient civilization, they mix with other races with 
innate good nature and are delighted to welcome them to 
their entertainment, but never into their businesses. No 
trespasser may ever enter their commercial preserves (1969, 
pp. 19-20). 

Of the Indians, particularly those from South India who traded 

with the earliest Malay kingdom of Malacca, Winstedt quotes Tome Pires: 

There were also great Kling merchants with trade on a great 
scale and many junks. This is the nation that brings most 
honour to Malacca . 

... Though the term (Kling) is a tribute to the greatness 
of his past, the Southern Tamil now regards it as derogatory. 

Today the great majority of Indians in Malay are Tamil 
labourers from the Madras Presidency, who work on rubber 
estates, on the railway, and in the Public Works Department .... 

Most Tamils of the second generation are clerks, overseers 
and schoolmasters. Malay also has Indian doctors, lawyers 
and merchants (1966, p. 21). 

In 1969, Britain's economic interest and involvement in Malaysia 

was still high. Although the British had decided to complete the 

withdrawal of troops from Malaysia by 1971, "Britain cannot afford to 

leave its very valuable investments in Malaysia quite unprotected II 

(Gullick, 1969, p. 199). 



11 

Britain still has a larger stake in the rubber and tin 
industries, and in the banking and foreign commerce, 
shipping and insurance, than any other Western country 
[in Malaysia] (Gullick, 1969, p. 203). 

In 1969, the British were still engaged militarily in Malaysia. 

This began in 1957, when the Anglo-Malayan Defense and Mutual Assistance 

Treaty was negotiated between Malaya and Britain. 

The main points of the treaty were: (1) Britain was to 
assist Malaya to expand its armed forces; (2) British 
forces (including a Commonwealth Strategic Reserve) and 
bases would be maintained in Malaya; (3) in the event of 
armed attack (or a threat of such attack) against Malayan 
or British territory in South-East Asia the parties would 
consult and take action together; (4) Britain would not 
use forces stationed in Malaya in operations outside 
Malayan or British territory without prior agreement of the 
Malayan government (Gullick, 1969, p. 198). 

Even after her troops had left Malaysia in 1971, Britain made 

arrangements with Malaysia, Singapore, New Zealand and Australia to 

form the Five Power Defense Arrangement which replaced the Anglo 

Malayan Defense Agreement (AMDA). The security of Southeast Asia, 

specifically Malaysia and Singapore, came under the British sphere of 

influence. 

For the above reasons, the research expects The Times of London 

to give wider coverage and greater prominence in displaying news about 

Malaysia. 

But The Times of London is also expected to give a more favorable 

coverage of Malaysia. An example of favorable coverage in The Times 

of London is its coverage of the advent of the National Operation 



12 

Council (NOC) after the riots. 

In any other Afro-Asia country, this could be taken as a 
virtual seizure of power by politico-military forces, but 
with Malaysia's special background and experience of 
British mechanisms, it would be wrong at this stage to 
imagine things have gone that far (The Times of London, 
May 16, 1969). 

Coverage of Malaysia by The New York Times is expected to be less, 

except where issues such as democracy, freedom of expression, etc., 

i.e., principles entrenched in the American Bill of Rights are affected. 

Indeed, the changes introduced by the Malaysian government after the 

1969 riots ~mposed some limitations on these principles. 

When faced with issues limiting the process of democracy, The 

New York Times would probably give negative reportage. This can be 

explained by Heider's balance model which is part of the consistency 

principle. Every individual has the desire for consistency in 

information. If the information received is inconsistent with what 

one believes, then three things can happen. One can stop thinking about 

it, discredit the source that provides the disturbing information, or 

one can change one's attitude and accept the information (Brown, 1965). 

In the same way, one often wants the values of other societies 

(or in this case, country) to be consistent with the values in one's 

society. Negative reportage may be given by a newspaper when the 

values of its society are undermined in another society, as was the 

case in Malaysia after the 1969 riots. 

One must also consider that in 1969 the U.S. was probably more 

interested in another neighboring Southeast Asian country, i.e., 



13 

Vietnam, and its struggle against communism mainly because of direct 

u.s. involvement. 

In 1971, Hester's study of the determinants of foreign coverage 

in u.s. newspapers revealed that foreign relations news was 

overshadowed by war news from Vietnam (Stevenson and Shaw, 1984, 

p. 222). 

A study of three newspapers, i.e., The New York Times, The 

Washington Post, and The Christian Science Monitor, by Haque (1983) 

suggested that U.S. diplomatic interest in a country can greatly 

influence news attention. "It (i.e., political and diplomatic 

interest) may be a more important factor in coverage decisions than the 

internal situation of a country itself over a period of time" (p. 524). 

The New York Times is, therefore, expected to give less coverage 

of Malaysia at that particular time. If coverage was given to 

Malaysia, it probably dealt with Malaysia's struggle against communism. 

Coverage of Malaysia is expected to increase where principles such as 

equality, democracy and freedom of expression are affected. 

Coverage by The New York Times is also expected to be less 

favorable compared to The Times of London. An example of this is its 

coverage of the NOC: 

Deputy Prime Minister Abdul Razak assumed the task today 
of suppressing Malaysia's three-day old communal rioting 
with what appeared to be unlimited powers. . .. He is faced 
with the prospect of ruling autocratically - at least until 
Malaysia settles again - and, at the same time, of trying 
to keep democracy alive in the people's imagination (The 
New York Times, May 17, 1969). ---



14 

Mort Rosenblum, one time chief of Associated Press' Paris bureau, 

and later, editor of The International Herald Tribune, when commenting 

on the reportage given by U.S. newspapers of foreign countries wrote: 

Any random sampling of foreigners - Germany, Venezuela or 
Bhutan - will reveal that a great majority feel that 
Americans know very little about the essence of their 
societies. And even if Americans cared, they could not 
easily bridge that gulf from what is reported in the 
United States (1979, p. 165). 

To say that The New York Times coverage of foreign news is similar 

to the above would amount to stereotyping coverage of foreign news by 

all U.S. newspapers. It is nevertheless an important point to bear 

in mind. 

Snider conducted a study about the role of the telegraph editor 

of a newspaper, the person in charge of filtering the foreign news, 

and found that, 

Mr. Gates picked the stories he liked and believed his 
readers wanted, all of it according with what he considered 
newsworthy, his past experience, attitudes, expectations, 
values and of course, the orientations of the paper and 
the guidelines made by the editor in chief. This particular 
gatekeeper is extremely important because he opens or closes 
the windows of the world. He decides what the readers will 
know about what is going on outside the boundaries of their 
community (Snider in Rodriguez, 1971, p. 9). 

It would be true to say that to an extent, society determines 

one's experience, attitudes, expectations and values. In the case of 

the gatekeepers, they determine what their readers know about foreign 

news, based on their experience, attitudes, expectations and values 



15 

which are molded by society. This can be related to how the American 

gatekeeper and the British gatekeeper will view Malaysia based on each 

of their country's differing experience with Malaysia. 

With regards to U.S. newspapers' coverage of the Third World, 

Dorman writes that 

Of even greater concern ... is the extent to which Washington 
officials not only provide interpretation, but also serve 
as sources for news about the Third World. Most foreign 
news reaches the mainstream press through routine channels 
that are hardly disinterested and are likely, in fact, to be 
officials or agencies of the U.S. government (198&, p. 424). 

Under these circumstances, the failure of journalists 

to exert an effective reality check on policymakers - to 
provide a means of gauging whether policy is based on 
evidence and concrete facts or on self-delusions and 
misperceptions - has particularly serious consequences 
for U.S. understanding of Third World (Dorman, 1986, 
p.4l9). 

As for The Times of London, Giles Fowler, Associate Professor at 

the Department of Journalism and Mass Communication, Iowa State 

University, said that the British newspaper regarded itself as a paper 

"of and for the establishment. II Fowler, who served as a general 

assignment reporter with The Times of London for seven months, from 

1957 to 1958, said that those in the "establishment include the 

headmaster of Eaton, chief officers in the military, the Prime Minister 

and his Cabinet members and the editor of The Times of London 

(Fowler, Personal Interview, April 27, 1988). 



16 

"And although a paper of the establishment, it did not mean that 

The Times never criticized the government," said Fowler. Criticize 

the government it did, and sometimes very harshly. 

Very often The Times of London offered a "honeymoon period" for 

whichever party that came to power. It provided a "sporting chance II 

for the new government to carry out its policies before it started 

criticizing the government. 

During his. time of service, Fowler said The Times was "literally 

a paper of judicial records." The newspaper was literally the legal 

paper for the law courts in Britain. For this reason, liThe Times felt 

a tremendous responsibility to report news accurately." Dr. Michael 

Frith, a Briton, and the Health Communications Consultant at the 

Department of Veterinary Medicine at Iowa State University, concurred 

with Fowler. Frith, who was doing public relations work in London 

during the 1960s, said that "in terms of reporting the truth, The 

Times was beyond reproach II (Personal Interview, April 22, 1988). 

Fowler further added that The Times had "specialists" on different 

subjects and "treated knowledge more like a University" (Personal 

Interview, April 27, 1988). 

Michael Binyon, currently The Times Bureau Chief at Washington, 

D.C., said that although The Times is basically a paper for the elites 

i.e., those in A and B socio-economic groups in Britain, it has 

recently been getting more varied readers. Some readers, not of the 

elite class, read the paper "purely for the good sports section." 

However, he agreed that since Rupert Murdoch bought The Times of London, 



17 

lithe public tends to see The Times as undergoing popularization and 

slipping in standard, though this may not really be happening." 

Although Murdoch has always wanted to extend readership of The Times, 

he knows the limits where an elite paper such as The Times is 

concerned (Binyon, Personal Interview, April 20, 1988). 

Binyon also disclosed that British journalists tend to get more 

opinion into their writing, that is more than some American journalists, 

but less than the French journalists. Opinion is subtly brought 

in when emphasizing the lead of the story or just by focusing on 

the headlines. However, correspondents of The Times of London have no 

control over the headlines as they are put out by The Times' main 

office in London. A third way of bringing in opinion in reporting is 

when journalists provide paragraphs giving background interpretation of 

what may have happened. He agreed that American journalists are more 

rigid in keeping out interpretation .analysis when reporting {Binyon, 

Telephone Interview, April 20, 1988}. 

The methodology employed in this study is content analysis. 

Berelson defined content analysis as "a research technique for the 

objective, systematic and quantitative description of the manifest 

content of communication" {1952, p. 18}. The researcher will have 

to be clear about exactly what he wants to look at, and create suitable 

questions so that the answers can be well quantified. In this study, 

the coverage given to Malaysia by both newspapers and specifically the 

themes are manifest content, and systematic content analysis can be 

used to register them. According to Budd et~. {1969}, "content 



18 

analysis is a systematic technique for analyzing message content and 

message handling - it is a tool for observing and analyzing overt 

communication behavior of selected communicators." They maintain that 

content analysis allows observations to be carried out "without fear 

that the attention will bias the communicator, something that will be 

more difficult if the analyst were trying to watch at the scene 

(Budd et~., 1969, p. 2). 

In carrying out content analysis, observations can be made 

several times since the messages are in permanent form, i.e.,·in print. 

Messages will not change and so the study can be repeated at will and 

errors can be corrected (Rodriguez, 1971, p. 40). 

A central problem in any research design is the selection and 

definition of categories, the "pidgeon ho1es" into which content units 

are to be classified. "Content studies have been productive to the 

extent that the categories were clearly formulated and well adapted to 

the problem and to the content" (Bere1son in Holsti, 1969, p. 95). 

Basically, categories should reflect the purposes of 
the research, be exhaustive, be mutually exclusive, 

.independent, and be derived from a single classification 
(Ho1sti, 1969, p. 95). 

The categories for this study will be discussed in the next 

chapter. 

According to Lasswell, Lerner, and Pool (from Budd et ~., 1969, 

p. 50), direction in content analysis refers to the "attitude expressed 

toward any symbol by its user." But"the researcher has no way of 

knowing the attitude of the writer of the communication. Normally, 



19 

the attitudes are categorized as favorable or unfavorable or neutral. 

Still others will have expressions of attitude using different labels 

for these categories: pro - con, positive - negative, friendly -

hostile, indulgence - deprivation, approval - disapproval, optimistic -

pessimistic, relief - discomfort, consonance - dissonance, 

affirmative - negative, etc. (Budd et ~., 1969, p. 50). 

It is important to remember that messages are not always 

distinctly favorable or unfavorable or neutral. The line dividing it 

is often indistinct (Berelson, 1952). Therefore, a researcher must 

clearly define the criteria by which contents of the newspaper(s) being 

analyzed can be categorized as favorable or unfavorable. 

In analyzing content of newspapers, looking at sources of news is 

important, the reason being that variation in news content about the 

subject under study could have occurred because news was supplied by 

different news sources (Gitau, 1979). At the same time, if news was 

supplied by the same news source to two different newspapers, then 

the news appearing should be the same, unless it has been interpreted 

differently by the two newspapers. 

Professor John Hohenberg writes: 

Preferably the news source should be fully identified. 
But whether the source is identified or not, some 
indication of the origin of the information should be 
given so that the public can evaluate the relative worth 
of the source (1978, p. 104). 

In terms of location and prominence in display, research has 

shown that different parts of a newspaper have different attention 



20 

values. Important news is printed on the front page (Gitau, 1979, 

p. 48). A major factor that will be considered in this study is the 

location and prominence in display of news on Malaysia in the two 

newspapers. 

Themes are a special kind of content category. Each theme is a 

unit of analysis, but very often belonging to a larger IIcompartment.1I 

In this study, the compartment refers to a particular subject category 

that the theme originated from. A theme is an assertion about a 

subject matter (Bere1son in Budd et ~., 1969, p. 47). 

The researcher has stated the reasons as to why the changes were 

introduced. At this point, it must be emphasized that not all the 

changes were government policies, neither were they all lasting. 

However, they will be looked into because they were among the changes 

introduced by government right after the 1969 riots. Some have far 

reaching effects in present day Malaysia and the researcher hoped to 

see how many among them were covered by the two dailies. Or, if the 

. two dailies even considered them important enough to be covered. This 

is another reason why the themes were being analyzed. 

The first of these changes/themes is the National Operations 

Council (NOC)/Emergency Government. The National Operations Council 

(NOC) or Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) was formed with Tun Razak 

as its director. 

In his capacity, Tun Razak had wide executive and 
legislative powers. However, he had to act on the 
Prime Minister's (the Tunku's) advice, and was to be 
assisted by a National Operations Council appointed by 
himself (Milne and Mauzy, 1977, p. 84). 



21 

The original composition of the NOC was as follows: Director of 

Operations - Tun Abdul Razak bin Data Hussein, Ordinary Members -

Minister of Home Affairs, Minister of Information and Broadcasting, 

the MCA President, the MIC President, Director of Public Services, 

the Permanent Secretary to the Ministry of Foreign Affairs, Chief of 

Staff of the Armed Forces, Inspector-General of Police, and one person 

appointed as Chief Executive Officer to the NOC (Straits Times, 

May 18, 1969 in Goh, 1971, p. 27). 

The council, which took over the rule of the country in a state of 

emergency declared by the King after the riots, was given the task 

of returning the nation to the state of normalcy. Basically, its 

functions were to (The NOC Report, 1969, p. 77): 

(a) restore law and order, 

(b) ensure the smooth administration of the country, and 

(c) restore harmony and mutual trust among the various races. 

Today, the NOC exists as the National Security Council. 

Formation of the National Front Political Party/Coalition Government 

The 1969 racial riots saw the demise of the Alliance Party that 

had been ruling the country since Independence and the birth of the 

United Front, i.e., the new ruling coalition political party. To 

quote the then Prime Minister, 

We are now closer to the concept of a national front 
which will in due course become a durable foundation 
for a strong, united multi-racial Malaysia (The Straits 
Times (Malaysia), January 1,1973 and The Star, January 1, 
1973 in Milne and Mauzy, 1977, p. 188). 



22 

The United Front extended its membership to the opposition parties 

other than the three major political parties, i.e., the UMNO, MCA and 

MIC that were previously the main components of the Alliance. The 

PMIP/PAS 5, Gerakan, and PPP all of which had been opposition parties 

became members of the National Front. The National Front stood for its 

first general election on August 24, 1974. 

Limitations on democracy 

Related to the second change/theme are limitations imposed on the 

process of democracy which include amendments to the Constitution. 

To quote Tun Abdul Razak, the Director of the NOC: 

This nation cannot afford to perpetuate a system that permits 
anybody to say or do things which would set one race against 
another. If this Nation is to survive, we must make sure 
that subjects which are likely to engender racial tensions 
are not exploited by irresponsible opportunists. We can 
only guarantee this by placing such subjects beyond the 
reach of race demagogues ... (NOC Report, 1969, p. v). 

According to G. P. Means, 

Government spokesmen argued publicly that 'Westminister 
type l democracy could not work in Malaysia because of the 
lack of 'social and economic infrastructure I for democracy. 
Such analysis as this then became the justification for 
the restriction placed on the role of Parliament when it 
was finally reconstituted following the nearly two year 
period of rule by emergency decree (1976, pp. 442-443). 

At one point, the late Tun Abdul Razak even implied an indefinite 

postponement of the restoration of democracy because equitable 

srhe PMIP/PAS has since pulled out of the National Front. 



23 

distribution of wealth and opportunity needed to exist before democracy 

could be restored. 

Everything possible must be done to correct the economic 
imbalance among the races ...• Unless the have-nots are 
assured of a better position in the economic life, and 
unless the benefits are justly distributed, there is no 
possibility of the country returning to normal (Goh, 1971, 
p. 33). 

The new economic policy (NEP)/the second Malaysia economic plan 

One of the reasons for the riots was the feeling of "a1ienation, 

deprivation and inferiority" (Means, 1976) felt by the Malays because 

of their economic backwardness. This called for a New Economic Policy 

by the government. 

The NEP was introduced for the 

restructuring of the whole economy of the country in order 
to correct racial imbalances in education, income employment 
opportunities and the ownership of industry and basic 
national resources (Shaw, 1976, pp. 220-221). 

Although called an economic policy, the NEP was political in its 

origins (Milne, 1976, p. 220). 

Few observers would deny that there is a pressing 
political need to increase significantly the Malay share 
in ownership of the economy (Young et ~., 1980, p. 70). 

To increase Malay participation and ownership of the economy, 

The New Economic Policy set as 
ownership and participation in 
commercial activities by 1990. 
only 1.5% of the total capital 

its target 30 percent Malay 
all industrial and 
Because Malays owned 

assets of limited 



24 

companies in West Malaysia in 1969, and their average 
per capital income was less than half of that of the 
non-Malays, the goals of the NEP demanded a rapid ethnic 
reallocation of national product and jobs. To achieve 
this goal, Malay ownership of capital assets needed to 
be increased at the rate of 25% per year provided that 
the growth rate in the private corporate [sector] was 
sustained at the projected 10% per year. Such a drastic 
redistribution of national product was to be achieved 
largely by massive government investments in government 
corporations, some of which were eventually to be converted 
into private Malay corporations (Means, 1976, pp. 410-411). 

Amendments to the Constitution 

The Constitutional amendments that were introduced gave a different 

meaning to democracy in Malaysia. The amendments were introduced to 

prohibit any individual from questioning the provisions entrenched in 

the Constitution, i.e., Bahasa Malaysia as the national language 

(Article 152), the National Education Policy, the Special Malay Rights 

(Article 153), and the rights of the Malay Sultans (Article 159) 

(Goh, 1971, p. 36), and provision related to the Citizenship Rights 

(Article 150 6A) (The NOC Report, 1969, p. 82). All these articles 

are part of the Seditions Act. 

The Malaysian government felt it necessary to enact laws which 

will Inter alia make it an offense for any person to question the 

entrenched provisions in the Constitution, which can create ill-will 

and hostility among the different races. The government felt the 

measures were "tenable in law and are not inconsistent with democracy" 

(NOC Report, 1969, pp. 86-87). 



25 

Citizenship rights of the non-Malays 

•.. there was an increased emphasis on the registration 
of non-citizens and a tightening up on the issue of 
work permits. Later there was a scrutiny of citizenship 
certificates issued under Article 30 of the Constitution • 
•.. action taken against such people as the non-Malays, 
opened up possibilities of jobs for genuine citizens, 
whether Malay or non-Malays (Milne and Mauzy, 1977, p. 88). 

The non-Malays may have interpreted this as a move by the 

predominantly Malay government, asserting their dominance by limiting 

the number of non-Malays in the country. 

National Consultative Council (NCC) 

Milne and Mauzy (1977, p. 90) say that Ilof all the various 

organizations set up after 13 May, the NCC was by far the most 

interesting. II Its purpose was to establish positive and practical 

guidelines for inter-racial cooperation and social integration for the 

growth of a Malaysian national identity. But there were other factors 

that made the NCCls function more complex. The NCC was a widely 

representative body, and its discussions were frank and open. It 

included representatives of Ministers (from the NOC), the state 

governments, political parties, Sabah, Sarawak, religious groups, 

professional bodies, the public services, trade unions and employers 

associations, the press, teachers and minority groups. Except for the 

DAP which insisted that its imprisoned leader (Lim Kit Siang) be its 

representative in the NCC, all major political parties were 

represented in the NCC. 



26 

The NCC was set up in January 1970 and served to provide a 

"permanent base for the restoration of Parliamentary democracy" (Shaw, 

1976, p. 216). 

Rukunegara/nationa1 ideology 

On August 31, 1970, the King issued a proclamation. It was not 

intended to be included in the Constitution, but 

to guide Malaysians of all races in the everyday affairs 
in a conscious effort to bring about a single united 
and strong Malaysian nation (Malaysian Digest in Milne 
and Mauzy, 1977, p. 93). 

Basically, the Rukunegara served the same function as Indonesia's 

Panjadsi1a, i.e., to unify the country. The Rukunegara has five pillars 

which guide the nation: believe in God, loyalty to King and Country, 

upholding the Constitution, rule of law and good behavior and morality. 

Implementation of Bahasa Malaysia as the national language and the 
main medium of instruction in schools 

The implementation of Bahasa Malaysia as the national language 

and the introduction of Malay in 1970 for all subjects in Standard 

One, except those in the English, Chinese and Tamil languages, was 

another big change witnessed after the 1969 riots (Milne and Mauzy, 

1977, p. 88). 

In fact, Bahasa Malaysia was to have been made the medium of 

instruction in national-type schools back in 1967, but it was delayed. 

This caused much dissatisfaction among the Malays. Reid (1969, p. 275) 

cites this as one of the reasons for the May 13 riots. After the 



27 

riots, there were hurried efforts to implement the policy. 

Department of National Unity (DNU) 

DNU was formed with the intention of helping the government in 

"galvanizing the country and guiding it towards national unity." The 

DNU was intended to take the long-term view to think in "generational 

terms" (The Straits Times, July 16,1969, in Milne and Mauzy, 1977, 

p. 92). 

More immediately, it was intended to provide standards 
and measures in order to ensure that all policies and 
actions of the government were consonant with the 
national ideology and so conducive towards national· 
unity (Milne and Mauzy, 1977, p. 92). 

Today, the DNU exists as the National Unity Board. 

Having said the above, it is interesting to know what the 

Malaysian government thought about the coverage of the riots in 

Malaysia by foreign newspapers. Through the NOC Report, the Malaysian 

government stated that, 

... some foreign mass media, the British and Americans 
being more noticeably so than others, did great harm 
to Malaysians of Chinese origins through slanted 
reporting. Reports which appeared in certain sections 
of the foreign press were based more on rumours than on 
hard facts. This was possibly due partly to the dearth 
of accurate information during the initial days of 
disturbances. But it cannot be denied that a few foreign 
correspondents quite enthusiastically accepted wild 
allegations by certain racial groups as factual. Apart 
from sensational reporting, even some captions to 
photographs were obviously erroneous. For example, a 
photograph showing members of the security forces and 
armed r~alays near the mosque on Jalan Hale was interpreted 
as military collusion with the rioters. The facts, 



28 

revealed by careful investigation, are that the soldiers 
had successfully contained the Malays; the photographs 
were taken just before the men were disarmed and returned 
to their respective village (NOC Report, 1969, p. 72). 

The NOC Report did not mention the names of the British or American 

mass media it was referring to. However, Mohd. Safar Hashim's analysis 

of the coverage of the May 13, 1969 riots in The Times of London, The 

Guardian, The New York Times and The Washington Post found that The 

Times of London's coverage of Malaysia was unfavorable, while the other 

three newspapers provided neutral coverage. He attributed this to 

Britain's "hangover" of its former colony. On the other hand, he felt 

that the American newspapers treated the riots as an incident that ought 

to be reported. Mohd. Safar Hashim does not explain what the "hangover" 

was, but one may assume that he was probably referring to the fact the 

British had a hard time giving up a colony that is rich in resources. 

Many factors can explain negative coverage, for example, the 

correspondent's temperament, the interest of the newspaper owners, which 

particular group or groups is sought out as sources when reporting, 

which particular group may have been more open about discussing their 

side of the story, etc. 

Mohd. Safar Hashim's analysis of the coverage of the riots by the 

four newspapers dealt with the month of May 1969 per se. Therefore, 

while immediate coverage of the riots by The Times of London may have 

been unfavorable for any number of reasons, the researcher is of the 

opinion that subsequent coverage of Malaysia by The Times of London may 

be more favorable for the reasons cited earlier in this chapter. 



29 

Impressions were also conveyed by some foreign press that the 

Chinese in Malaysia were a "persecuted minority. II This further 

contributed to the feeling of insecurity and desperation among this 

ethnic group (NOC Report, 1969, p. 72). 

The above finding of the NOC is supported by Parker in his 

Communication and the May 13th Crisis: A Psychocultural Interpretation: 

A front-page story in the May 15th New York Times stated 
incorrectly that the Malaysian Constitution has been 
suspended. This story reported that there were indiscriminate 
firings by Malay troops against Chinese and that no efforts 
were made to stop Malays from violating the curfew. A New 
York Times story on Nay 17th alleged that Malay government 
leaders reacted in 'panic' to the election results and 
demonstrators; none of The New York Times story indicated 
the degree of tension before May 13th or the extent of 
provocations experienced by Malays in Kuala Lumpur. 

Articles in The Times of London were consistently critical 
of the Alliance government and gave almost exclusive 
attention to Chinese grievances and Chinese suffering in 
the crisis. Times correspondent Fred Emery dismissed the 
possibility that opposition demonstrators could have 
contributed to the outbreak of violence (1979, pp. 5-6). 

It is no wonder then, that relations between the government and 

the foreign press deteriorated. Initially, foreign newsmen were 

admitted into the country freely and were given curfew passes to 

facilitate their movement. On May 17th, after negative coverage of 

Malaysia, several foreign correspondents' curfew passes were withdrawn. 

Parker (1979) attributes the coverage of the riots by leading 

newspapers, which questioned the motives of the Malaysian government, 

while giving preponderant emphasis to the Chinese version of the riots, 

to his Repression-Sensitization Theory. This theory is about cultural 



30 

differences in outlook and communication. Parker theorizes that the 

Chinese by tradition and upbringing are more "sensitized" than the 

Malays who by their tradition and upbringing are "repressed." When 

troub 1 ed about someth i ng, the r~a 1 ays tend to brood and refra in from 

speaking out, while the Chinese will verbalize, sometimes even to 

excess about their feelings. 

Parker's first-hand experience of the riots and his analyses of 

those willing to talk about the riots support this. He suggests that 

foreign correspondents may have received a one-sided version of the 

riots as the Chinese were more willing to talk about the riots and never 

seemed reluctant to "volunteer negative news of the government and the 

Malays without being asked" (Parker, 1979, p. 9). The Malays, on the 

other hand, did not want to discuss the riots and never even wanted to 

discuss the provocations experienced by them in and around Kuala 

Lumpur prior to the riots. 

Parker also states that foreign correspondents were probably not 

told the Malay and pro-government versions of the crises "at least not 

told in terms sufficiently complete to form a coherent picture" 

(1979, p. 9). 

Only one leading foreign journalist, Derek Davies of the Far 

Eastern Economic Review (FEER), criticized the way foreign media had 

covered the crisis. He likened foreign correspondents covering the 

riots to 



31 

... professiona1 vultures quick to feed upon death and 
disaster .•.. When the blood and thunder was over, the 
journalists flew away again •... But they had told only 
half the story: the reports of Malaysia's demise had 
been exaggerated (Davies, 1969, p. 700). 

Of the coverage by numerous foreign newspapers that the 

predominantly Malay army and police directed most of their fire at the 

Chinese, Davies writes, 

Lamentable though this may be, the harsh fact remains 
that for two decades, the country's security forces have 
been trained to fight the communist menace ••.. Their 
whole training has led them to identify the Chinese with 
the internal security threat - and vice versa. In the 
confusion of the two or three days, with no clear orders 
coming from above, a tremendous responsibility descended 
on the soldier or constable with a gun. He was presented 
with a riot in which fellow Malays armed with parangs, 
were chasing Chinese - and he instinctively jumped into the 
conclusion that the Chinese constituted and anti-social 
elements. He fired into Chinese crowds, he watched while 
his blood brothers massed for forays into the Chinese 
city of Kuala Lumpur and, sometimes, when his own Malay 
blood was up, he fired himself into Chinese shops and 
houses and joined in the looting. 

Reprehensible and criminal though this was, such behavior 
did not typify the force as a whole (many Malays fell 
victim to the security forces), and it was a direct 
product of the administrative breakdown (Davies, 
1969, p. 700). 

Had foreign correspondents understood the mindset of the Malaysian 

private or constable, they may have perceived the above incident in 

a totally different light. 

The Malaysian government of that time is not entirely without 

blame in this matter. Had they been more open in discussing the riots, 

the foreign press may not have got the impression that the government 



32 

was trying to conceal "an even more dangerous fire than the riots 

themselves. II As was the case, the authorities failed to answer their 

questions satisfactorily at press conferences, and denied events that 

the press themselves had witnessed (Davies, 1969, p. 705). 

The fears of Malaysia's racial communities can no longer be swept 

under the carpet, "such fears can only be dissipated by complete 

frankness. II 

... the news blackout has encourag~d the manufacture of 
rumours and uncertainties, enormously facilitating any 
communist attempts to exploit the situation with their 
well-tried Agitprop techniques (Davies, 1969, p. 705). 



33 

CHAPTER III. METHODOLOGY 

Two newspapers, The New York Times and The Times of London, were 

selected as subjects of this research. 

The New York Times is a newspaper, and serves as a reference index 

for other media (Riffe and Shaw, 1984, p. 618). It is the most widely 

read among the elites, both within and outside the u.S. government 

(Weiss in Albritton and Manheim, 1985, p. 45), and the most widely 

cited by U.S. policy makers (Davis in Albritton and Manheim, 1985, 

p. 45). The New York Times is also regarded as a "benchmark of U.S. 

news coverage by foreign governments" (Albritton and Manheim, 1985, 

p. 45). It carries a greater volume of foreign news than any other U.S. 

newspapers (Semmel and Womack in Albritton and Manheim, 1985, p. 45). 

The New York Times is shown to have strong agenda-setting effects 

on public opinion (Winter and Eyal in Albritton and Manheim, 1985, 

p. 45). 

The Times of London (inclusive of The Sunday Times) was included 

because it was once considered the voice of Britain (Merrill, 1983, 

p. 63). 

An American content analysis of British newspapers in 1966 showed 

that there was greater emphasis on the part of The Times for foreign 

coverage. Another study showed that the proportion of foreign news in 

The Times was increasing (Merrill, 1968, p. 175). 

In 1968, The Times of London was still considered "a paper of the 

establishment - the government, the nobility, the ruling class" (Merrill, 



34 

-1968, p. 176). It can, therefore, be considered a paper read by the 

policy makers in Britain. 

The researcher included The Times of London to see if the British 

were concerned over the changes in Ma1ays1a, as they had vested interests 

(economic and defense) in the country during the period covered in this 

thesis. The author also hoped to see how the British reacted to 

changes in Malaysia (i.e., favorably or unfavorably) considering the 

fact that Malaysia was once Britain's colony. 

A 1964 U.S. panel which named the world's 10 leading dailies put 

The New York Times and The Times of London in number one and two 

positions, respectively (Merrill in Gitau, 1979, p. 8). 

The Population 

A total of 429 articles were content analyzed, i.e., 134 from The 

New York Times and 295 (excluding five photographs appearing only with 

captions) from The Times of London articles found in the final edition 
6 of that newspaper. 

6The Times of London has seven editions. Most news about the Far 
East normally appears in the first or third editions. Sometimes news 
from the Far East which appeared in the earlier editions does not appear 
in the final edition of the paper. This is to make way for more 
"important" and "significant" news from the U.S. About 85 stories on 
Malaysia appeared in the earlier editions of The Times and did not 
appear in the final edition. Since the Iowa State University Library, 
where this research was carried out, had only the final edition of this 
newspaper (on microfilm), the 85 stories on Malaysia could not be 
analyzed. After a telephone interview with Michael Binyon, The Times' 
Bureau Chief in Washington, D.C., the researcher was convinced that 
these stories were "insignificant" (February 1, 1988). Beginning from 
1972, all news on Malaysia appeared in the final edition of The Times 
of London. 



35 

The period of study for this research was from May 14, 1969, a day 

after the May 13 racial riots, to August 26, 1974, two days after the 

General Election in Malaysia, since coverage of this election appeared 

only in the August 26 issue of The Times of London. 

All articles on Malaysia, as indicated in the indexes of The New 

York Times and The Times of London, were analyzed. ,The rationale for 

picking this time period was to determine if the two newspapers were 

following the changes which were being implemented in Malaysia, as a 

result of the riots which occurred after the May 10, 1969, General 

Election. The researcher also felt that foreign newspapers may have 

reported on these changes especially as the 1974 General Election 

approached. The fact that most of these changes were introduced 

immediately after the 1969 riots, or were being introduced prior to the 

1974 General Election made these five years a good period to content 

analyze. Also, coverage of the actual election day, August 24, 1974, 

by The New York Times and The Times of London may have dealt with some 

of these changes. 

The Coding 

The following variables were used for coding the content analysis: 

1. the name of the newspaper 

2. the date-and year of issue of the newspaper 

3. the content type of the newspaper (whether it was news, 

features opinion item) 

4. total size of the article (inclusive of photo(s), map(s), news 

copy and headline) in column inches 



36 

5. size of the photograph(s} or map(s} found in the article 

6. size of news copy (inclusive of headline) 

7. page number and number of columns of each article 

8. category/categories of news to which the article belonged 

9. the measurement in inches of the category/categories of news 

of each article analyzed 

10. prominence in display of the article (whether it was displayed 

on the front page above fold, front page below fold, inside 

page above fold or in the inside page below fold 

11. sources of the news (whether it originated from the 

Associated Press, United Press International, Reuters, Agence 

France Presse, the newspaper itself, i.e., whether the 

correspondent/editor/staff writer/journalist was the 

originator of the news, an unidentified source, or other, 

i.e., private individuals or correspondents of other 

newspapers 

12. the headline and message of each article 

13. the total number of paragraphs of each article 

14. the theme/themes raised in each article7 

15. the number of paragraphs in which the theme/themes appear 

16. the value direction of each paragraph in which theme/themes 

appeared, i.e., whether it was positive, negative, or neutral 

7The theme/themes refer to the changes introduced by the Malaysian 
government after the riots. Henceforth, these changes will be referred 
to as themes. 



37 

17. description of the photographs and maps appearing in each 

article. 

Not all the variables stated above were necessary or directly 

related to what this study was attempting to find out, but they were 

nevertheless coded to perhaps provide some insight to questions that may 

arise in the course of this research. 

A coder reliability test was carried out to verify the accuracy 

of the researcher's (A) coding ability. Three persons (all female) 

participated in it. Two are graduate students from the Department of 

Journalism and Mass Communication at Iowa State University. One of 

them is a Malaysian of Malay (B) origin and the other is an American 

(C). The third person is an Indian undergraduate student (D) majoring 

in Biochemistry. 

This reliability test was carried out in the early part of the 

research. A simple reliability formulae was used: 

R = 2 (Cl,2) 
C1 + C2 

(North et ~., 1963, p. 49). 

Here, the number of category assignments on which the researcher 

and one of the three coders agree is divided by the sum of all category 

assignments of the two coders .. This was done three times for the 

three persons who had participated in the test (see Table 3.1). 

The Malaysian had the highest score, .8 (with one as the highest 

score). The American and Indian students had a score of .73. 



38 

Table 3.1. A table of coefficients of reliability 

A 

X 

B 

.8 

C 

.73 

D 

.73 

This implied that the researcher~s coding is reliable. It is not 

unusual that the Malaysian had the highest score in the test. This is 

probably because she understands the topic under study better and has 

actual first-hand knowledge and experience of Malaysia. 

There was no need for establishing the confidence level or 

sampling error as the content analysis dealt with the whole population~ 

rather than a sample. 

Based on the literature review in Chapter II, four hypotheses were 

formed. The following is a statement of hypotheses after which the 

operationalization of each hypotheses will be discussed. 

The Hypotheses 

(1) The Times of London will have wider coverage of Malaysia in 

terms of the number of articles, the type and number of news 

categories and the length in column inches of each category 

of news compared to The New York Times. 

(2) The Times of London will give more prominence in display to 

news about Malaysia than The New York Times. 

(3) The Times of London will give more coverage to the themes in 

terms of the type and number of themes by paragraphs than 

The New York Times. 



39 

(4) The Times of London will generally give favorable coverage 

to the themes compared to The New York Times. 

Operationalization 

To test the first hypothesis, the following news categories were 

created. The research of Karl H. Friederich (196l) and Jose Elido 

Rodriguez (197l), both M.S. theses, greatly contributed in the formation 

of these news categories. As is always the case, the news categories 

had to be modified in order to enable better categorization of news 

coverage of Malaysia. 

(l) Internal political situation, issues and political statements 

of office holders. This category included subjects such as the struggle 

of the Malaysian government against the Communists on a national level 

(not including military pacts with neighboring countries to fight 

communism). 

(2) Economic plans and activities. This covered stories on the 

Malaysian government's economic plans and actual economic activities, 

both at the national and international levels, events of trade, 

commerce, taxes, money, finances and other market stories, inclusive of 

economic activities dealing with agriculture. 

(3) Defense. This dealt with all news about Malaysia's defense 

and defense expenditures, the withdrawal of British troops from the 

region, the five power defense arrangement, all defense agreements or 

assurances with other countries or neighboring Southeast Asian countries. 

Included also were pacts with Southeast Asian countries in joint 

struggles against communism and the security of Malaysia/Southeast Asia 



40 

from external threat. 

{4} Crime and violence. This covered acts of violence, e.g., 

hurting, killing, murdering, looting and the consequences thereof, 

e.g., imprisonment. It did not include such acts by soldiers involved 

in the defense of the country. It did include violent acts by Communist 

guerillas. 

{5} Foreign policy and international relations. This included 

Malaysia's relations with other countries and vice versa, and activities 

in the international arena which were of interest to Malaysia. State 

visits by foreign dignitaries/royalty to Malaysia or by Malaysian 

dignitaries and royalty to other countries were included in this 

category. 

{6} Human interest and profiles. This covered features and news 

material of personalities in Malaysian politics and history, stories of 

. celebrities/entertainment/amusements, oddities in nature or human 

temperment, everyday life in Malaysia or life among the different 

peoples in Malaysia. 

{7} Education, health, administration and social aspects. This 

included any news related to education and health. It also included 

administration at both the public and private sectors. The social 

aspects included news about social welfare, broad social problems such 

as poverty, socially significant issues such as language, etc. News 

of relief and rehabilitation was also considered in this category. 

{8} Accidents, fires, floods, other natural disasters, near 

disasters and bad happenings. 



41 

(9) Media/media personnel, both local and foreign. This covered 

all news affecting media/media personnel in and outside Malaysia with 

regards to action taken by the ~1alaysian government • 

. (10) Public works and development. This included news about urban 

and rural development, construction of homes, buildings, construction 

of new roads, harbors, airports, and other facilities, etc. 

(11) Religious activities/happenings. This included all activities 

or incidents related to any religion in Malaysia or statements made by 

religious leaders related to religion. 

(12) Trials/court cases. Stories involving Malaysians (not 

media personnel) involved in court cases/trials, both within and outside 

Malaysia, or trials of non-Malaysians being tried for something related 

to Malaysia were considered under this category. 

(13) Tourism. This included all stories about Malaysia.ls scenic 

spots. Steps taken to improve tourism and increase tourism earnings in 

Malaysia were included in this category. 

In situations where the article on Malaysia shared the same 

headline with other news stories, only the portion directly related to 

Malaysia or somewhat related to Malaysia was categorized and measured, 

especially when the rest of the news was deemed as totally unrelated to 

Malaysia. (In such a situation, the measurement of the headline and 

news copy to get the total size of the article was counted on the basis 

of whether the headline showed that the article was about Malaysia or 

was in some way related to r~alaysia, e.g., Southeast Asian security.) 



42 

All stories/articles on Malaysia were categorized under one or 

more of the above stated categories. The type of news categories 

and their number were noted for each of the two papers. The length in 

column inches of each news category/categories was measured for both 

newspapers. 

The second hypothesis was tested by seeing where articles on 

Malaysia were displayed in each of the newspapers. All news items 

beginning above or on the fold of the front page of the newspapers 

were considered front page above fold news. All news items beginning 

below the fold of the front page were considered front page below fold 

news. All news beginning above or on the fold of the inside page of 

the newspapers were considered inside page above fold news. All news 

beginning below the fold of the inside page were considered inside page 

below fold news. Importance was placed on exactly where the news items 

began on the page. 

The third and fourth hypotheses concerning the types of theme 

covered and their number, and the direction of each theme by paragraph 

were tested in the following way. In all, 10 themes were determined 

by the researcher as important changes that had occurred in Malaysia 

as a result of the riots. They are: 

(1) The National Operations Council/emergency government 

(2) The National Front Government/coalition government 

(3) Limitations on democracy 

(4) The new economic policy/the second Malaysia economic plan 

(5) Amendments to the Constitution 



43 

(6) Citizenship rights of the non-Malays 

(7) National Consultative Council 

(8) The Rukunegara/nationa1 ideology 

(9) Bahasa Malaysia as the national language and the main medium 

of instruction in schools 

(10) Department of National Unity. 

The mention of National Operations Council/emergency government, 

the National Consultative Council, the Department of National Unity, 

the Rukunegara/nationa1 ideology, the new economic policy/the second 

Malaysia economic p1an8, and the National Front/coalition government 

political party qualified each of these themes to be analyzed. These 

themes have the same specific titles used by the Malaysian government 

when these changes were announced. When these titles appeared, the 

paragraph containing these titles was scrutinized and the direction of 

each theme was analyzed. Subsequent paragraphs were also analyzed to 

see if they contained a follow-up of the themes, although the themes 

may not be mentioned by name. This applied for all the 10 themes 

mentioned. 

8Aithough economic programs and plans were mentioned by both 
newspapers, only when the New Economic Policy or the Second Malaysian 
Economic Plan were mentioned by name was it considered theme and the 
value direction analyzed. The reason for this is as a Malaysian, it 
is easy for the researcher to recognize these changes as being related 
to the New Economic Policy or the Second Malaysian Economic Plan, 
although the newspapers may not have mentioned it as such. But, it 
will be unfair to expect someone with a different background, who is 
reading the same article, to make the same connection. 



44 

Certain themes did not have specific titles, e.g., Amendments to 

the Constitution, Bahasa Malaysia as the national language and the main 

medium of instruction in schools, limitations on democracy, and 

citizenship rights of the non-Malays. 

For limitations on democracy, once the term "democracy" appeared 

and suggested some form of extension or limitation in this process, 

or the paragraph suggested some loss or gain of individual rights, then 

the direction of this theme was analyzed. 

The mention of Bahasa Malaysia being implemented as the national 

language and as the main medium of instruction at schools as a result 

of the riots was analyzed. 

As for amendments to the Constitution, any article within the 

Seditions Act touched by The New York Times and The Times of london 

stating the Malaysian government's intentions to amend them, to put 

them "beyond discussions even in Parliament or references made to them 

after the amendments had been passed in Par1iament," qualified this 

theme to be analyzed. 

The citizenship rights of the non-Malays, raised or questioned by 

the Malays or the predominantly Malay government of Malaysia, were 

analyzed. This theme did not include the fate of the 200,000 non­

citizens classified as I state1ess" or Indians who were non-citizens, 

but. who possessed working permits. 

In this research, the author set the direction of the theme(s) 

as being favorable, unfavorable or neutral. Favorable coverage was 

defined as coverage that was more than fair, which praised or was 



45 

supportive, tolerant, or understanding of the reasons as to why the 

themes were necessary changes in Malaysia. Unfavorable coverage was 

defined as coverage that was unfair, was biased, that discredited, 

belittled or put down the implementations of these themes by the 

authorities or implied that the Chinese in Malaysia were being 

discriminated upon by the implementations of these themes.· 

In both cases, the use of such words as "likely", "unlikely", 

"seemed" or words of such nature suggested that the writer was expressing 

his/her personal opinion. Whenever such words were used or when 

personal opinion was put forward, they were analyzed to determine the 

direction. 

Neutral coverage would refer to coverage on which no value 

judgment was made by the source to suggest any direction. In a 

situation where something negative was written about a theme, only to 

have something positive written about the same theme in the same 

paragraph, then the paragraph was considered neutral. 

All the themes were analyzed by paragraph. This was not difficult 

to do as the newspapers tended frequently to discuss one theme in one 

paragraph. In rare situations, two different themes were discussed in 

one paragraph. When this occurred, the themes were analyzed as 

appearing in two separate paragraphs. 



46 

CHAPTER IV. FINDINGS AND DISCUSSION 

The time period for this research was from May 14, 1969, to 

August 26, 1974. During this time period, The Times of London has 295 

articles (excluding five photographs unaccompanied by news copy), more 

than twice the number of articles (134) that appeared in The New York 

Times (Table 4.1). This partially supports the first hypothesis that 

The Times of London will have wider coverage of Malaysia in terms of 

the number of ~rticles, the type and number of news categories and the 

length in column inches of each category of news compared to The New 

York Times. 

The New York Times covered 12 news categories 163 times and The 

Times of London covered all 13 news categories 325 times. The New York 

Times covered all but one news category (tourism). Some articles were 

categorized under two or more news categories. 

Both newspapers had given the most emphasis to Internal Political 

Situation, Issues and Political Statements of Office Holders. There 

were 98 such items (30.2%) in The Times of London and 60 such items 

(36.8%) in The New York Times (Table 4.1). 

Such coverage may be explained by the fact that the political 

situation of a country undergoing traumatic experiences such as a riot 

will be of interest to any newspaper, even the "big ones." It is 

bound to get the attention of foreign newspapers, especially when the 

country in question is experiencing it for the first time since its 

independence. It may well have been newsworthy because although 



47 



T
ab

le
 4

.1
. 

C
at

eg
or

ie
s 

of
 n

ew
s 

fo
r 

M
al

ay
si

a 
in

 T
he

 
Ne

w 
Y

or
k 

Ti
m

es
 

an
d 

Th
e 

Ti
m

es
 

of
 L

on
do

n 
be

tw
ee

n 
M

ay
 1

4,
 1

96
9 

an
d 

A
ug

us
t 

26
, 

19
74

 

Th
e 

Ne
w 

Y
or

k 
Ti

m
es

 
Th

e 
Ti

m
es

 
of

 L
on

do
n 

Ne
ws

 
ca

te
go

ri
es

 
L

en
gt

h 
in

 
L

en
gt

h 
in

 
N

 
%

 
co

lu
m

n 
%

 
N

 
%

 
co

lu
m

n 
%

 
T

ot
al

 
%

 
in

ch
es

 
in

ch
es

 
N

 

In
te

rn
al

 
p

o
li

ti
cs

 
si

tu
at

io
n

, 
is

su
es

 a
nd

 
60

 
36

.8
 

58
8.

25
 

46
.9

 
98

 
30

.2
 

73
5.

25
 

34
.9

 
15

8 
32

.4
 

p
o

li
ti

ca
l 

st
at

em
en

ts
 

of
 o

ff
ic

e 
ho

ld
er

s 

Ec
on

om
ic

 
pl

an
s 

an
d 

14
 

8.
6 

13
2.

25
 

10
.5

 
52

 
16

.0
 

36
3.

25
 

17
.2

 
66

 
13

.5
 

ac
ti

v
it

ie
s 

D
ef

en
se

 
21

 
12

.9
 

13
7.

5 
10

.9
 

42
 

12
.9

 
27

6.
50

 
13

.1
 

63
 

12
.9

 

C
rim

e 
an

d 
vi

ol
en

ce
 

23
 

14
.1

 
74

.7
5 

5.
9 

39
 

12
.0

 
19

4.
50

 
9.

2 
62

 
12

.7
 

Fo
re

ig
n 

po
li

cy
 a

nd
 

in
te

rn
at

io
na

l 
22

 
13

.5
 

12
5.

25
 

9.
9 

39
 

12
.0

 
25

0.
75

 
11

.9
 

61
 

12
.5

 
re

la
ti

o
n

s 

Hu
m

an
 

in
te

re
st

 a
nd

 
9 

5.
5 

12
9.

25
 

10
.3

 
13

 
4.

0 
81

.5
0 

3.
9 

22
 

4.
5 

p
ro

fi
le

s 

E
du

ca
ti

on
, 

he
al

th
, 

ad
m

in
is

tr
at

io
n 

an
d 

2 
1.

2 
5.

25
 

0.
4 

11
 

3.
4 

43
.5

0 
2.

1 
13

 
2.

7 
so

ci
al

 
as

pe
ct

s 



A
cc

id
en

ts
, 

fi
re

s,
 

fl
oo

ds
, 

ot
he

r 
na

tu
ra

l 
d

is
as

te
rs

, 
ne

ar
 

1 
0.

6 
3.

0 
0.

2 
10

 
3.

1 
19

.7
5 

0.
9 

11
 

2.
3 

di
sa

st
er

s 
an

d 
ba

d 
ha

pp
en

in
gs

 

M
ed

ia
 a

nd
 m

ed
ia

 
pe

rs
on

ne
l 

bo
th

 
lo

ca
l 

4 
2.

5 
9.

25
 

0.
7 

5 
1.

5 
9.

5 
0.

5 
9 

1.
8 

an
d 

fo
re

ig
n 

Pu
bl

ic
 w

or
ks

 
an

d 
3 

1
.8

 
29

.0
 

2.
3 

5 
1.

5 
13

.2
5 

0.
6 

9 
1.

6 
de

ve
lo

pm
en

t 

R
el

ig
io

us
 a

ct
iv

it
ie

s 
1 

0.
6 

3.
5 

0.
3 

6 
1.

8 
53

.7
5 

2.
5 

7 
1.

4 
an

d 
ha

pp
en

in
gs

 

T
ri

al
s/

co
ur

t 
ca

se
s 

3 
1.

8 
20

.0
 

1.
5 

2 
0.

6 
14

.0
 

0.
7 

5 
1.

0 
~
 

To
ur

is
m

 
3 

0.
9 

52
.2

5 
2.

5 
3 

0.
6 

co
 

T
ot

al
 

nu
m

be
r 

of
 

16
3 

99
.9

 
12

55
.2

5 
99

.8
 

32
5 

99
.9

 
21

08
.0

0 
10

0 
48

8 
99

.9
 

ca
te

go
ri

es
 m

en
tio

ne
d 

T
ot

al
 

nu
m

be
r 

of
 

13
4 

29
5 

42
9 

ar
ti

cl
es

 



49 

Malaysia is a multi-racial country, it had been a relatively stable 

country since its independence in 1957 until the time of the riots in 

1969. 

Whatever the reason, the political situation, political statements 

and subsequent political actions and policies in Malaysia were of 

interest to the two newspapers. This category also dealt with the 

internal struggle of the government against Communist terrorists. 

As expected, The Times of London gave more coverage to Economic 

Plans and Activities, 52 (16%), followed by Defense, 42 (12.9%), 

Foreign Policy and International Relations and Crime and Violence, 

39 (12%) each. 

As explained in Chapter II, The British had large economic 

investments in Malaysia. Therefore, it is not surprising that news 

about rubber and tin prices and the activities in the two industries, 

oil strikes, news about other export commodities and the stock exchange 

situation were constantly covered. 

The researcher was also right in her assertion that The Times of 

London would have given more coverage to Malaysia during the withdrawal 

of British forces from Malaysia. 

The Times discussed at great length the withdrawal and alternative 

security measures taken by the governments of Britain, Malaysia, 

Singapore, Australia and New Zealand through the formation of the Five 

Power Defense Arrangement (which replaced the Anglo-Malayan Defense 

Agreement). Charles Mohr, The New York Times correspondent for Asia 

in 1969, concurred that at the time, the editors of his paper regarded 



50 

Malaysia as belonging to the British sphere of influence (Telephone 

interview, March 7, 1988). 

As for Foreign Policy and International Relations, which was given 

the same amount of coverage as Crime and Violence, coverage dealt with 

Queen Elizabeth's visit to Malaysia and the King and Queen of Ma1aysia ' s 

visit to the United Kingdom. The Times of London was also interested 

in Ma1aysia ' s foreign policy, especially its Zone of Peace, Freedom 

and Neutrality (ZOPFAN) policy for Southeast Asia. 

Both The Times of London and The New York Times mentioned Crime 

and Violence, i.e., 39 times (12%) in The Times of London compared to 23 

(14.1%) in The New York Times. This was the second most important 

category for the American newspaper. Both newspapers did not deal with 

crime news per se. Most of the news from this category dealt with 

violence, i.e., the burning of vehicles and buildings, fightings, 

shootings and killings that had taken place during the riots. Even 

then, a substantial number of items (17 out of 39 or 46%) in The Times 

of London dealt with the alleged massacre of 25 Chinese villagers by 

the British Scots Guards in Northern Malaya in 1948. The British 

newspaper had given wide coverage to this incident. Out of the 194.5 

column inches devoted to this news category, 133.5 or 68.6% dealt with 

the alleged massacre. Apparently, the incident caused much reaction 

in Britain to the extent that it was even discussed in Parliament. It 

is likely that The Times of London had not resorted much to reporting 

the violence that had occurred during the riots. As for The New York 

Times, one must give considerable thought to whether it may have 



51 

resorted to reporting the violence that had occurred during the riots. 

The third most important news category for The New York Times was 

Foreign Policy and International Relations (22 or 13.5%). The visit 

of U.S. Vice President Spiro Agnew to the region and to Malaysia was 

given much coverage. News of American officials stopping over in 

Kuala Lumpur, the capital city, to explain U.S. policy in Vietnam and 

to provide assurances, was also covered. The New York Times seemed 

very interested when Malaysia and The People's Republic of China were 

in the process of establishing diplomatic relations. This was probably 

because Malaysia was the first nation in the region to do so. The late 

Prime Minister, Tun Abdul Razak's visit to The People's Republic of 

China later on was also given coverage. 

It would be correct to conclude that The New York Times was very 

interested in the activities of communist guerillas in Malaysia. 

Articles that touched on guerilla activities in Malaysia came under the 

categories of Internal Political Situation, Issues and Political 

Statement of Office Holders, Defense, Crime and Violence and Foreign 

Policy and International Relations. As there seemed to be a 

preoccupation in The New York Times of the communist situation in 

Malaysia, the researcher counted the number of articles that dealt with 

the Communist struggle in Malaysia. Out of the 134 articles in The 

New York Times, 29 (21.6%) (not shown in table) were related to 

Communist guerillas in Malaya, while only 36 (12.2%) (not in table) in' 

The Times of London dealt with the same. 



52 

This suggests that for the time period analyzed, the American 

newspaper was following the Communist situation in Malaysia, while 

the British newspaper was more interested in the Malaysian economy and 

the external defense of Malaysia and Singapore. 

Related to the above, one can understand why The New York Times 

gave more emphasis to Defense, the paper's fourth most important news 

category. Defense was covered 21 times or 12.9%. 

Most of the news about Defense in The New York Times dealt with 

the withdrawal of British forces from Malaysia and the Five Power 

Defense Arrangement. The American newspaper was probably interested in 

th~ safety of the region now that the British were pulling out of 

Malaysia and Singapore. Defense news also dealt with joint actions 

between Malaysia and neighboring Southeast Asian countries to fight 

Communist guerillas. 

The above supports the researcher's opinion in Chapter II that 

The New York Times will be more concerned about Communist guerilla 

activities in Malaysia as well as possible external threat of 

Communism to Malaysia and the Southeast Asian region. This also 

explains why Foreign Policy and International Relations and Defense 

were given wider coverage than Economic Plans and Activities, which 

was covered 14 times (8.6%). This was the fifth important news 

category for The New York Times. This suggests that the u.S. did not 

have the same economic interest or investments in the country as the 

British. 



53 

Human Interest and Profiles were covered nine times (5.5%) in 

The New York Times and 13 times (4%) in The Times of London. The 

stories dealt with active political figures of that time, such as 

Prime Minister Tunku Abdul Rahman and his deputy Tun Abdul Razak. 

These stories were reported during the coverage of the riots in Kuala 

Lumpur. Both newspapers carried stories of a Malay warrior who had 

fought the British in the late l800s and whose identity had just been 

discovered. 

While The New York Times dealt with Education~ Health~ 

Administration and Social Aspects two times (1.2%), The Times dealt 

with it 11 times (3.4%). Several articles in the British newspaper 

were related to the relief work of the Royal British Air Force during 

one of Malaysia's worst floods in 1971. 

Accidents~ Fires, Floods, Other Natural Disasters, Near Disasters 

and Bad Happenings was covered once (0.6%) in The New York Times and 

10 times (3.1%) in The Times of London. Although coverage in The 

Times of London dealt with a fire destroying a rubber factory, a 

capsizing flotilla and ferry, and a crashing boulder, there were a 

number that dealt with the yearly floods that affected Malaysia during 

the monsoon season. 

Media and Media Personnel Both Local and Foreign were covered 

four times (2.5%) in The New York Times and five times (1.5%) in The 

Times of London. The New York Times' stories dealt with the expulsion 

of Henry Kamm, the paper's correspondent from the East Malaysian states 

of Sabah and Sarawak. The banning of The Times and Newsweek, the 



54 

the American news magazines, was reported as well. The Times of London 

dealt with strict censorship regulations and bans imposed on all 

Malaysian political parties publications and distribution of foriegn 

newspapers. It also mentioned that The Times of London had been held by 

the Malaysian Customs after the riots (May 24, 1969). 

Religious Activities and Happenings was covered only once (0.6%) in 

The New York Times, but six times (1.8%) in The Times of London. The 

Times devoted 53.75 column inches to this category. Much of the news 

in the British newspaper dealt with foreign missionaries being pressured 

to leave the state of Sabah by the predominantly Muslim state leadership. 

As mentioned, some articles were a combination of Internal 

Political Situation, Issues and Political Statements of Office Holders 

and Crime and Violence which appeared 11 times in The New York Times 

and 10 times in The Times of London. This is expected as the 

correspondents were simultaneously covering the violence during the 

riots while reporting the political situation in Malaysia. 

There was also a combination of Internal Political Situation, 

Issues and Political Statements of Office Holders and Foreign Policy 

and International Relations. Three of these combinations appeared in 

The New York Times and four in The Times of London. These were 

normally news about Malaysian politics or policies which affected 

Foreign Policy and International Relations. 

The Times of London was the only newspaper of the two to have 

photographs totally unaccompanied by news. There were five such 

photos which appeared with captions. Three were of the Malaysian King 



55 

and Queen's official visit to the United Kingdom, one of Queen 

Elizabeth's official visit to Malaysia and one of soldiers in the 

streets of Kuala Lumpur during the riots with burnt cars in the 

background. All five photos were located on the inside pages above 

the fold. 

The first hypothesis states that The Times of London would have 

more coverage than The New York Times in terms of column inches of 

each news category. The researcher has decided that emphasis cannot be 

placed on the length of column inches of each news category. 

This is because variables, such as column width and type size, 

were different for both newspapers and were beyond the control of the 

researcher. The column width of opinion items in The Times of London 

was broader than the column width for straight news and general 

features. And althbugh the researcher is not certain about this, the 

type face for one or both of the newspapers may have changed during the 

five years that were content analyzed. 

Nevertheless, The New York Times devoted a total of 1255.25 

column inches to Malaysia, while The Times of London devoted 2108 

column inches. 

Therefore, the researcher concludes that The Times of London gave 

more coverage in terms of the number of articles on Malaysia and in 

the types and number of news categories, and the first hypothesis is 

supported. 

However, the researcher decided to carry out an approximate word 

count to indicate how many words were used by The New York Times and 



56 

The Times of London when reporting on Malaysia. The New York Times had 

an average of 45 words per column inch for all news items that it 

carried, except for one book review on Malaysia that averaged 64 words 

per column inch. 

The Times of London had an average of 45 words per column inch for 

news and general features on Malaysia. However, special features about 

Malaysia, written on Malaysia's Independence Dayan August 31, averaged 

39 words per column inch. All opinion items in The Times of London 

contained about 50 words per column inch. 

The findings reveal that The New York Times carried approximately 

56,825.5 words and The Times of London approximately 93,843.25 words 

on Malaysia, respectively from May 14, 1969 to August 26, 1974. 

The data suggest that although The New York Times had 134 

articles on Malaysia for the time period analyzed, compared to 295 in 

The Times of London, the articles that appeared in the American 

newspaper may have been fairly long in length. Although the British 

newspaper reported quite frequently on Malaysia, the data suggest that 

the daily may have carried more articles on Malaysia that were shorter 

in length. 

The findings also suggest that The New York Times was prone to 

place news on Malaysia on the inside pages above the fold. Ninety-four 

articles (70.1%) were placed this way (Table 4.2). This is a 

significantly high percentage. 

For inside pages below the fold, there were 35 articles (26.1%) 

in The New York Times. 



57 

Table 4.2. Prominence ;n display of news on Malaysia in The New York 
Times and The Times of London between May 14, 1969 and 
August 26, 1974 

Display of The New York The Times· 
news Times of London 

N % N % Total N % 

Inside page 94 70.1 147 49.8 241 56.2 above fold 

Inside page 35 26.1 135 45.8 170 39.6 below fold 

Front page 4 2.9 8 2.7 12 2.8 below fold 

Front page 1 0.7 5 1.7 6 1.4 above fold 

Totals 134 99.8 295 100.0 429 100.0 



58 

However, Malaysian news in The Times of London was somewhat equally 

distributed in that 147 articles (49.8%) were located in the inside 

pages above the fold and 135 articles (45.8%) on the inside pages 

below the fold. Perhaps the newspaper did not have any specific 

policies of where international news ought to be placed, except that 

it is normally placed on the inside pages. The Times of London Bureau 

Chief at Washington, D.C. emphatically stated that news from the U.S. 

which The Times considers as "more important and more significant," 

is always given preference over news from the Far East (Telephone 

Interviews, February 2 and February 22, 1988). This suggests that news 

from the U.S. was given more front page displays than news from the 

Far East. 

For both newspapers, the inside page above the fold layout of 

Malaysian news was higher than the inside page below the fold news. 

This may be because the researcher had defined front page/inside page 

above the fold news as all news on Malaysia beginning above or on the 

fold of the newspapers. If a headline started on the fold or slightly 

above the fold while most of the body remained below the fold, the 

article was considered as being located above the fold. This is 

because the article had more visibility because of its positioning than 

one that clearly began below the fold. 

It is evident, however, that neither of the two newspapers gave 

Malaysian news much prominence in display. The New York Times had four 

articles (2.9%) and The Times of London had eight articles (2.7%), 

respectively, for front page below fold news. As for front page above 



59 

fold news, The New York Times had one (0.7%) article and The Times of 

London had five (1.7%) articles. 

The Times of London did not give more prominence in display to a 

former colony as had been expected by the researcher. In fact, if the 

inside page above fold news is considered more important than inside 

page fold news, data suggest that The New York Times had given more 

prominence in display to news on Malaysia. Therefore, the second 

hypothesis is not supported. 

The findings also show that The New York Times covered eight of 

the 10 themes put forward by the researcher as important changes that 

took place in Malaysia (Table 4.3). The two themes not covered were 

The New Economic Policy/Second Malaysia Economic Plan and The Rukunegara/ 

National Ideology. 

The Times of London covered nine out of 10 themes put forward. 

Bahasa Malaysia as the National Language and the Main Medium of 

Instruction in Schools was the only theme not covered by it. 

The most popular theme fo~ The New York Times wa~ the National 

Operations Council (NOC)/Emergency Government, (29 paragraphs or 

36.7%), followed by Limitations on Democracy (23 paragraphs or 26.7%), 

National Front/Coalition Government (16 paragraphs or 18.6%), 

Citizenship Rights of the Non-Malays (10 paragraphs or 11.6%), Bahasa 

Malaysia as the National Language and the Main Medium of Instruction 

in Schools (three paragraphs or 3.5%), the National Consultative 

Council and Amendments to the Constitution which had two paragraphs 

(2.3%), respectively, and finally, the Department of National Unity 



60 



Table 4.3. The types of themes covered, their direction and number by 
paragraph in The New York Times and The Times of London 
between May 14, 1969 and August 26, 1974 

The New York Times 
Favorable Unfavorable Neutral N % 

National Operations 
Council/emergency 3 9 17 29 33.7 
government 

National front/ 
coalition govern- 1 4 11 16 18.6 
ment 

Limitations on 3 8 12 23 26.7 democracy 

New economic 
policy/second 
Malaysia economic 
plan 

Amendments to the 2 2 2.3 Constitution 

Citizenship 4 6 10 11.6 rights of non-Malays 

National consulta- 2 2 2.3 tive Council 

Rukunegara/ 
national ideology 

Bahasa Malaysia 
as the national 
language and main 3 3 3.5 
medium of instruction 
in schools 

Department of 1 1 1.2 National Unity 

Totals 7 25 54 86 99.9 

% 8.1 29.1 62.7 99.9 



The Times of London 
Favorable Unfavorable Neutral 

3 

16 

2 

1 

2 

24 

20.5 

10 

4 

4 

4 

4 

2 

1 

29 

24.8 

18 

13 

3 

14 

6 

2 

7 

1 

64 

54.7 

61 

N 

31 

33 

9 

19 

10 

2 

9 

3 

1 

117 

100 

% Total N % 

26.5 60 29.6 

28.2 49 24.1 

7.7 32 15.8 

16.2 19 9.4 

8.5 12 5.9 

1.7 12 5.9 

7.7 11 5.4 

2.6 3 1.5 

3 1.5 

0.9 2 1.0 

100.0 203 100.1 



62 

which was covered in one paragraph (1.2%). 

This supports the researcher's assertion in Chapter II that The 

New York Times would be more concerned with news affecting principles 

such as democracy and freedom of expression which comes under the 

theme Limitations on Democracy. This also explains why Citizenship 

Rights was the fourth important theme for The New York Times. 

Surprisingly, the Amendments to the Constitution were mentioned in only 

two paragraphs. 

The NOC/Emergency Government was probably given the highest coverage 

under themes in The New York Times as this was the machinery running 

the country when it was placed under a state of emergency soon after 

the riots. References were made to the NOC as possessing wide powers 

and whether the rule of democracy will be restored in Malaysia. 

The National Front/Coalition Government was the third most 

important theme in The New York Times. Coverage of this theme in the 

American paper after the 1974 General Election suggested a loss of 

rights of the other political parties in Malaysia. The National Front 

was described as lIa conglomerate of nine parties headed for control of 

nearly 90 percent of the seats in Parliament. 1I The National Front was 

also accused of wiping out all non-racial/moderate opposition parties 

leaving only a IImi1itant li racially-oriented Chinese party as the only 

alternative to the government (The New York Times, August 26, 1974). 

The theme that received the most coverage from The Times of London 

was National Front/Coalition Government (33 paragraphs or 28.2%). This 

is followed by the National Operations Council (31 paragraphs or 26.5%), 



the New Economic Policy/Second Malaysian Economic Plan (19 paragraphs 

or 16.2%), Amendments to the Constitution (10 paragraphs or 8.5%), 

Limitations on Democracy and National Consultative Council (nine 

paragraphs or 7.7%, respectively), Rukunegara/National Ideology (three 

paragraphs or 2.6%), Citizenship Rights of the non-Malays (two 

paragraphs or 1.7%), and the Department of National Unity (one paragraph 

or 0.9%). 

The Times of London gave highest coverage under themes for the 

National Front/Coalition Government, which is the political party 

replacing the Alliance that had ruled Malaysia since its independence. 

The 1974 General Election was the first election that the National 

Front was participating in. The Times of London at first suggested 

that the then Prime Minister's coalition (National Front) "may not 

stand the strain." But Prime Minister Tun Abdul Razak's persuasion 

saw a number of opposition parties joining the National Front and 

immediately, coverage become favorable. The National Front/Coalition 

Government was praised for its good performance in the 1974 General 

Election (The Times of London, May 2 and August 22, 24, 26, 1974). 

The second most important theme for The Times of London was the 

NOC/Emergency Government. Like the American paper, this newspaper also 

discussed whether democracy would be restored in Malaysia and of the 

wide powers of the NOC. But often, it dealt with the various duties 

of the NOC. 

While The New York Times did not give any coverage to the New 

Economic Policy/Second Malaysian Economic Plan, this was the third most 



64 

important theme in The Times of London. 

The New York Times had some articles that touched on economic 

changes in Malaysia after the riots. However, none mentioned the New 

Economic Policy/Second Malaysia Economic Plan by name. When asked why 

this was so, Charles Mohr said that liThe New York Times is not too 

concerned with obscure policies which may be important to the Malaysian 

people, but not to the U.S. State Department" (Telephone Interview, 

March 7, 1988). He also cited constraints such as space. "In 1969", 

said Mohr, liThe New York Times had allotted 19 columns per issue for 

foreign news throughout the world." The New York Times selected news 

it felt was of utmost importance to them or as Mr. Mohr implied, the 

U.S. State Department, just as The Times of London covered the New 

Economic Policy because Malaysian economy was important to the British 

at that time. 

Unlike The New York Times, the themes of Limitations on Democracy 

(nine paragraphs or 7.7%) and Citizenship Rights (two paragraphs or 

1.7%) were not given much emphasis in The Times of London. The British 

newspaper had 10 paragraphs or 8.5% on Amendments to the Constitution 

compared to two paragraphs or 2.3% in The New York Times. 

The National Consultative Council (NCC) was given nine paragraphs 

or 7.7% coverage in The Times of London, but only two paragraphs or 

2.3% coverage in The New York Times. Evidently, The Times of London 

may have felt that the NCC had an important role in resolving the 

racial problems of multi-racial Malaysia. 



65 

In all, The New York Times had 86 paragraphs bearing eight themes 

it had covered, while The Times of London had 117 paragraphs bearing 

nine themes it had covered. Therefore, the third hypothesis is 

supported. The percentage of themes covered in relation to the total 

number of paragraphs covered in The Times of London was only slightly 

smaller (6.4%) than for The New York Times (6.9%). The Times of London 

had a total of 1816 paragraphs, while The New York Times had 1231 

paragraphs. 

Such percentages cannot say much. Not all of the articles in the 

newspapers dealt with the themes. Besides, the paragraph lengths in 

both newspapers were bound to be different. Also, the number of words 

appearing in a paragraph were different for both newspapers. 

However, the percentages become valid in that they indicate that 

while the researcher felt that some of these changes or themes were 

important aspects in understanding Malaysia's political, social and 

economic situation, they were indeed "obscure" to The New York Times 

and The Times of London. 

It suggests that national and economic interests of a nation, 

be it the U.S., Britain, Malaysia, or any other country, greatly 

determine the kind of foreign news emphasized by the newspapers of 

these countries. 

Out of 86 paragraphs in The New York Times bearing the themes, 

54 (62.7%) were neutral in direction compared to 64 (54.7%) in The 

Times of "London (Table 4.3). However, The New York Times gave more 

unfavorable coverage of the themes than The Times of London, i.e., 



66 

25 (29.1%) compared to 29 (24.8%). While The New York Times gave only 

8.1% favorable coverage of the themes or seven paragraphs, The Times 

of London had 20.5% or 24 paragraphs of favorable coverage. 

While the NOC, Limitations on Democracy, National Front/Emergency 

Government and Citizenship Rights of the non-Malays were given more 

neutral coverage in The New York Times, they were discussed unfavorably, 

i.e., in nine, eight, four and four paragraphs, respectively. This 

further supports the researcher's agrument in Chapter II that 

unfavorable coverage may be given to Malaysia where principles such 

as democracy and freedom of expression - values strongly held by the 

Americans - were affected. Amendments to the Constitution, Bahasa 

Malaysia as the National Language and the Main Medium of Instruction in 

Schools, Department of National Unity, and the National Consultative 

Council were always discussed neutrally. 

While coverage of themes in The Times was generally neutral 

in direction, the NOC received the most unfavorable coverage (10 

paragraphs). Limitations on Democracy had more unfavorable coverage 

(four paragraphs) than neutral (three paragraphs) coverage. However, 

16 paragraphs were favorable in direction for the National Front/ 

Coalition Government, four paragraphs were unfavorable in direction 

and 13 were neutral. This theme had the highest number of favorable 

coverage in The Times of London. 

When the percentage of favorable coverage was added to the 

percentage of neutral coverage for The New York Times and The Times of 

London, the total was 70.8% and 75.2%, respectively. 



67 

The above data support the fourth hypothesis that The Times of 

London will generally give more coverage to the themes than The 

New York Times. 



68 

CHAPTER V. SUMMARY AND CONCLUSIONS 

Sununary 

Three of the four hypotheses presented in this research are 

supported. The Times of London did provide wider coverage of Malyasia 

in terms of the number of articles and the type and number of news 

categories. Contrary to the researcher's expectations, The Times of 

London did not give more prominence in display to news on Malaysia than 

The New York Times. The Times of London also provided more coverage of 

the themes in terms of the type and number of themes by paragraphs. 

They also provided more favorable coverage of the themes compared to 

The New York Tim~s. 

The point to remember is that the hypotheses did not deal much 

with "what about" or "how" Malaysia was reported except when the 

direction of the themes was analyzed. The hypotheses dealt more with 

the amount of coverage, i.e., the number of articles found in The New 

York Times and The Times of London, and the types of news categories 

covered, their number, prominence in display given to the news on 

Malaysia and the types of themes covered by both papers and their 

number by paragraphs. 

Analysis of the coverage of the riots per se is dealt with in the 

literature review. As mentioned earlier in this study, Mohd. Safar 

Hashim discusses the direction of the coverage of the riots by two 

American newspapers, The New York Times and The Washington Post, and 

two British newspapers, i.e., The Times of London and The Guardian 

(1986, pp. 21-39). Parker (1979), however, provides an explanation as 



69 

to why the foreign press, particularly The New York Times and 

especially The Times of London, may have provided exclusive attention 

to Chinese grievances and Chinese suffering in the crisis. 

Suggestions 

A researcher undertaking a similar study should, in the future, 

determine themes through content analysis rather than predetermining 

them. The reason is that themes which may seem important to the 

researcher m~y actually be unimportant to the newspapers being analyzed. 

Factors such as national and economic interests tend to determine the 

coverage of a foreign country. 

The content analysis of the newspapers may show the emergence of 

themes that a researcher may have thought of as unimportant or which 

may never have crossed his/her mind, but which may be of considerable 

interest to the newspapers under study. 

For this study, Malaysia's security forces' struggle against the 

Communist guerillas, Malaysia's pact with neighboring Southeast Asian 

countries to fight the communist guerillas, and terrorists acts of these 

guerillas were given a fairly wide coverage in The Times of London. 

The same was given considerable coverage in The New York Times. 

This could have been an essential theme for this study. 

This thesis dealt with the direction of the themes predetermined 

by the researcher and not whole articles found in both the dailies. 

If whole articles were analyzed for direction, the findings may have 

been different. Such research may be more indicative of which of the 



70 

two dailies gave more favorable, unfavorable or neutral coverage to 

Malaysia. 

When formulating hypotheses, one must give considerable thought 

to the sort of foreign news that a newspaper may perceive as important. 

That it covers international news is merely one part of it. What sort 

of international news is it inclined to cover and how is it covered? 

This would particularly apply to newspapers that use their correspondents 

to write the story. These are important points that will help the 

researcher to form more accurate hypotheses, provided such information 

is available. 

Subjects for Further Review 

Parker1s (1979) psychocultural interpretation of why Chinese 

grievances and sufferings were highlighted during the riots by foreign 

correspondents, based on his Repression-Sensitization theory, should be 

further researched. How valid is the theory today in explaining the 

communication behavior of the Chinese and Malays in Malaysia? Has 

the present situation of the Malays holding political power while 

trying to gain footing in the economy through government-intervention 

made the Malays more vocal in voicing their grievances? As a result 

of this, have the Chinese become more repressed in their communication, 

or have they in fact become more vocal, and what will be the ensuing 

communication in a nation undergoing such an experience? Such research 

can be invaluable to a multi-racial country such as Malaysia. 



71 

Another area of research could be how far does one's culture, 

tradition and upbringing determine the communication behavior of an 

individual? Such a study can help Malaysians and other multi-racial 

nations to understand the behavior of a particular race when facing a 

certain problem or sensitive issue. It may result in a higher level of 

tolerance amongst the people once such information is made available 

to them. 

Derek Davies' (1969, pp. 701-705) account of why rumors were rife 

during and after the riots suggested that the Malaysian government in 

1969 was in the habit of not disclosing information related to sensitive 

issues, that could very well have put an end to such rumors. Parker's 

(1979) Repression-Sensitization theory can serve to explain why the 

predominantly Malay government did not discuss unpleasant issues. While 

foreign media may not understand the lack of frankness on the part of 

the Malaysian government, this could very well have its roots in the 

culture of the Malay leaders. A study to determine the communication 

behavior of the predominantly Malay government would be of great help 

in overcoming rumors and unnecessary speculation, as the leaders still 

tend to shy away from discussing or providing information on sensitive 

or unpleasant issues. 

Conclusions 

The Times of london left out 85 stories on Malaysia that appeared 

from May 14, 1969 to December 1971. These stories appeared in the 

earlier editions, but not in the final edition of that newspaper. 



72 

Michael Binyon, The Times Bureau Chief at Washington, D.C., cited one 

important reason for this - news from the Far East comes in earlier 

than news from the u.s. and makes it in the earlier editions. As news 

from the Far East is not quite as lIimportant ll or IIsignificantll as news 

from the U.S., it sometimes does not make it to the final edition 

(Telephone Interview, February 1, 1988). 

To quote Mr. Binyon from another telephone interview, IIIf all 

news came in at the same time, U.S. news will still be given priority" 

(February 22, 1988). 

One can conclude that although Malaysia was a former British 

colony and an area of investment for the British even after Malaysia's 

independence in 1957, Malaysian news is not as significant or important 

to the British newspapers as U.S. news. This must be because the U.S. 

has greater impact and effect on the politics and economics of Britain. 

This also confirms the complaints of developing nations that developed 

countries tend to give more coverage to other developed countries in 

comparison to developing countries. 

Malaysian news was also probably left out in the final edition 

from 1969 to 1971 because this period witnessed the riots and the 

subsequent changes taking place. Bits of follow-up news about the 

situation in Malaysia and the subsequent changes may have been reported, 

which may have been suitable for the earlier editions, but not for the' 

final edition. Beginning from 1972, all news on Malaysia appeared in 

the final edition. The rationale could be that only important news on 

Malaysia was covered and it was deemed important enough to appear in 



73 

the final edition. 

Although the researcher was quite right in assuming that The 

Times of London would have given more coverage to Malaysia compared to 

The New York Times~ she did not expect The Times of London to have 

seven editions9. The fact that Malaysia and the Far East compete for 

space against U.S. news~ and that news from the Far East is thrown out 

to make way for news from the U.S. was something that never crossed 

the mind of the researcher. Apparently~ this practice still goes on. 

Indeed, many things arose that were unanticipated by the researcher, 

as can be seen below. 

As a Malaysian, the author assumed that themes or changes 

introduced in Malaysia, as a result of the riots, needed to be known 

and understood by foreign newspapers covering Malaysia simply because 

some among them are government policies that have far-reaching 

effects on the nation and its people. This was expected of both The 

New York Times and The Times of London. However, Charles Mohr had 

said that liThe New York Times is not too concerned with obscure 

policies which may be important to the Malaysian people, but not to 

9Mr . Michael Binyon, in a telephone interview on February 22, 1988, 
revealed that the first edition of The Times goes to Scotland and 
faraway places like Northern Ireland. The second edition is rarely 
produced. As a result, the third edition sometimes becomes the second 
edition and is prepared for England. It is also sent abroad to 
countries like Germany and France. The fifth edition is prepared for 
the London area and bears the latest news happenings. However, when 
some big news occurs or there is a late night event, then the sixth 
edition, which is the final edition in this case, is put out and 
distributed in the London area. Sometimes, there is even a seventh 
edition. According to Binyon, the time difference between editions 
is probably an hour or so. 



74 

the U.S. State Department" (Telephone Interview, March 7, 1988). 

One important conclusion is that the changes or themes introduced 

by the Malaysian government after the 1969 racial riots were evidently 

not as important to The New York Times or The Times of London as they 

are to the researcher. 

Mohr went on to say that "when the changes did touch or infringe 

on human or civil rights issues, especially when it was an unashamed, 

open declared statement by a government of actions that may affect the 

rights of a minority within a country, the U.S. newspapers would be 

greatly concerned II (Telephone Interview, March 7, 1988). So, while 

the researcher had perceived that The New York Times will react to 

some of the themes that limited the rights of individuals, she had not 

expected the correspondent to reach such conclusions. 

Mohr was not the only one who felt that way about the Malaysian 

government. According to Parker, "Articles in The Times of London 

were consistently critical of the Alliance government and gave almost 

considerable coverage to Chinese grievances and suffering" (1986, p. 5). 

In line with the reference that was made to the U.S. State 

Department by Mohr, one must give some thought to the reliance of U.S. 

newspapers to the State Department as not only sources, but 

interpreters of news. Dorman disclosed in his article about U.S. 

journalism and the Third World that the Washington officials not only 

provide interpretation, but also serve as sources of news about the 

Third World (1986, p. 424). 



75 

A form of interdependence probably exists between U.S. newspapers 

(which may very well include The New York Times) and the U.S. State 

Department, which is perhaps necessary, but which may hinder unbiased 

reportage of foreign countries simply because American newspapers may 

tend to adopt the opinion of the State Department as its own views. 

The interview with Mr. MohrlO and Parker's research gave the 

researcher the impression that foreign correspondents covering the riots 

in Malaysia were of the attitude that the Chinese are very hardworkingll 

and were the ones that suffered most during the riots. The changes 

introduced by the government after the riots hurt the Chinese, a 

minority group, even more. Suggesting that the Malaysian government 

was biased in its actions, he likened the situation in Malaysia to the 

situation in South Africa! "The press doesn't like to be lied to, but 

the Malays, even the Prime Minister, had said the riots weren't the 

fault of the Malays, that they (the Malays) didn't start the riots" 

(Telephone Interview, March 7, 1988). Apparently, a group of Malay 

supporters of the government who had gathered at the residence of 

Se1angor Chief Minister's home went berserk upon hearing the attack 

made on Malays by Chinese in the Setapak district of Kuala Lumpur. 

laThe researcher was fortunate to have conducted a telephone 
interview with Charles Mohr, The New York Times correspondent for 
Asia, who covered the riots. It was, however, impossible to hold a 
telephone interview with Fred Emery, The Times of London correspondent 
for the Far East, who covered the riots but who no longer works for 
The Times of London. 

11parker attributes this to the fact that many Western journalists 
may have been more familiar and at home with the Chinese of Hong Kong, 
Singapore, and other Asian cities with large Chinese populations than 
with the more traditional and rural Malays (1979, pp. 7-8). 



76 

The researcher asked Mr. Mohr if he ever wondered how else the 

Malays (or any other race for that matter) would have reacted to the 

insults and jeering by non-Malays staging a victory procession right 

after the results of the May 10, 1969 election results were announced. 

The author also asked Mr. Mohr if he ever wondered why the Malay 

described by historians as "diplomatic" and "statesmanlike" could have 

reacted in so violent a manner during the riots (Winstedt, 1969, p. 17). 

Mr. Mohr replied that he did not have the answer to those questions. 

The purpose of this lengthy discussion is to assert that foreign 

correspondents, whether they are from the West or East, who lack 

understanding of the traditions, culture and history of a society or 

as in Malaysia's case, ethnic groups, may interpret events and 

happenings such as a riot inaccurately. If they possessed some 

cultural insight and knowledge of the groups involved, they may have 

interpreted the riots in a totally different light. 

Dorman was right when he commented about the practice of 

objectivity in the American press, which could probably apply to a 

newspaper looking at a culture foreign to its own: 

Emphasis on surface observations skews things .... By 
limiting journalists to mere description, enjoining them 
from their own "knowledgeable" interpretation, and 
restricting them to interpretations sanctioned by 
establishing authority, the press has maintained a 
process that cultural anthropology and sociology 
rejected decades ago as leading to gross distortion. 
To observe and particularly to describe without full 
understanding is most likely to misrepresent (1986, p. 423). 



77 

One final conclusion is that the researcher had expected The 

Times of London to give more coverage to news on Malaysia, the rationale 

being that Malaysia was a former colony of Britain. Both Mohr and· 

Binyon agreed to that rationale. Mohr even went as far as to relate 

his experience of reading The Times of London in India in early 1962. 

The Times of London gave considerable coverage to India at the time and 

India was a former colony of Britain. The Times discussed the Punjabi 

struggle for an autonomous Punjabi state. The Times' correspondent 

wrote the article as if all his readers had the necessary background 

information. This implied that the journalist was well-versed in the 

subject. He expected his readers to be well-versed in the subject as 

well. Mohr expected a somewhat similar coverage of Malaysia. 

The researcher noticed that very often The Times used its 

correspondents when reporting on Malaysia, while The New York Times 

tended to use reports from both the wire services and its correspondents 

and stringers. Again, this is hardly surprising, as Britain had large 

economic investments in the area. The heavy reliance on correspondents' 

coverage of Malaysia suggests that Malaysia was of considerable 

importance to the British newspaper. 

However, both Mohr and Binyon felt that The Times of London should 

not be expected to give more favorable coverage of the themes simply 

because Malaysia was a former colony of Britain. Mohr even, suggested 

that coverage would have been negative even for The Times of London 

because the actions of the predominantly Malay government infringed 

the rights of the minority Chinese. 



78 

The researcher's rationale, however, for expecting favorable 

coverage from the British newspaper as discussed in Chapter II is that 

the British would understand why these changes were necessary having 

ruled the country for more than 80 years. They would also understand 

the underlying mechanisms at work in Malaysia as a result of this. 

And while it is true that more favorable coverage of themes was found 

in The Times of London than The New York Times for this study, one simply 

cannot expect coverage of a former colony to be favorable due solely 

for the reasons cited above. To do so would be naive. However, 

favorable coverage may be anticipated if the country written about has 

the same national interests, fulfills the economic interests, and holds 

the same values as the country or countries whose newspapers are doing 

the reporting. 



79 

BIBLIOGRAPHY 

Albritton, Robert B. and Manheim, Jarol B. 1985. "public Relations for 
the Third World: Images in the News." Journal of Communication 
35 [1]: 43-59. 

Berelson, Bernard. 1952. Content Analysis in Communication Research. 
New York: America Book. 

Binyon, Michael. The Times of London. Bureau Chief, Washington, D.C., 
Telephone Interview, February 1, February 22, and April 20,1988. 

Brown, Roger. 1965. Social Psychology. New York: The Free Press. 

Budd, Richard W., Thorp, Robert K., and Donohew, Lewis. 1969. Content 
Analysis of Communications. New York: The Macmillan Company. 

Davies, Derek. 1969. "Some of Our Best Friends .... 11 Far Eastern 
Economic Review, 64 [26]: 700-705. 

Dorman, William A. 1986. IIPeripheral Vision: U.S. Journalism and 
Third World. 1I World Policy Journal, 3 [3]: 419-443. 

Fowler, Giles. Department of Journalism and Mass Communication, Iowa 
State University, Personal Interview, April 27, 1988. 

Friederich, Karl H. 1961. The Flow of Associated Press News into 
South Dakota and Its Usage by Seven South Dakota AP Dailies. 
M.S. Thesis. Department of Printing and Journalism, South Dakota 
State College of Agriculture and Mechanic Arts. 

Frith, Michael. Department of Veterinary Preventive Medicine, Iowa 
State University, Personal Interview, April 22, 1988. 

Gitau, Ndicu Edwin. 1979. An Analysis of the Coverage of Idi Amin by 
Three Selected English Language Newspapers. M.S. Thesis. Parks 
Library, Iowa State University, Ames, IA. 

Goh, Cheng Teik. 1971. The May 13 Incident and Democracy in Malaysia. 
Kuala Lumpur: Oxford University Press. 

Gullick, J. M. 1969. Malaysia. New York: Frederick A. Praeger 
Publishers. 

Haque, Mazharul S. M. 1983. Ills the U.S. Coverage of News in the Third 
World Imbalanced?1I Journalism Quarterly, 60 [3]: 521-524. 

Hohenberg, John. 1978. The Professional Journalist. New York: Holt, 
Rinehart and Winston. 



80 

Holsti, Ole R. 1969. Content Analysis for the Social Sciences and 
Humanities. Reading, MA: Addison-Wesley Company. 

Means, G. P. 1976. Malaysian Politics. London: Hodder and 
Stoughton, Ltd. 

Merrill, John C. 1968. The Elite Press: Government Newspapers of the 
World. New York: Altman Publishing Corporation. 

Merrill, John C. 1983. Global Journalism: A Survey of the Wor1d ' s 
Mass Media. New York: Longman. 

Milne, R. S. 1976. liThe Politics of Ma1aysia ' s New Economic Po1icy." 
Pacific Affairs, 49 [2]: 235-261. 

Milne, R. S. and Mauzy, O. K. 1977. Politics and Government in 
Malaysia. Vancouver: University of British Columbia. 

Mohd. Safar Hashim. 1986. "Penga1iran Berita Antarabangsa: Satu Kajian 
Terhadap Laporan Kejadian 13 Mei, 1969 oleh Akhbar Barat 
(International News Flow: An Analysis of the Coverage of the 
May 13, 1969 Inci dent by Western Newspapers). II Akademi ka, 28: 
21-28. 

Mohr, Charles. The New York Times Correspondent for Asia in 1969, 
Telephone Interview, March 7, 1988. 

National Operations Council (NOC) Report. 1969. Also known as The 
May 13 Tragedy: A Report. Kuala Lumpur: Government Printers. 

North, Robert C., Ho1sti, Ole R., Zaninovich, M. George, and Zinnes, 
Dina A. 1963. Content Analysis. Evanston, IL: Northwestern 
University Press. 

Parker, William C. 1979. Communication and the May 13th Crisis: A 
Psychocu1tura1 Interpretation. Kuala Lumpur: University of 
Malaya Press. 

Rei d, Anthony. 1969. liThe Kuala Lumpur Ri ots and the Malays ian 
Political System." Australian Outlook, 23: 258-278. 

Riffe, o. and Shaw, E. F. 1984. "Conf1 i ct and Consonance: Coverage 
of Third World in Two U.S. Papers." Journalism Quarterly, 61 [3]: 
617-626. 

Rodriguez, Jose Elida. 1971. Stereotypes of Latin America in Two U.S. 
Newspapers. M.S. Thesis. Parks Library, Iowa State University, 
Ames, IA. 



81 

Rosenblum, Mort. 1979. Coups and Earthguakes: Reporting the World 
for America. New York: Harper and Row Publishers. 

Rudner, Martin. 1970. liThe Malaysian General Elections of 1969: A 
Political Analysis." Modern Asian Studies, 4: 1-21. 

Shaw, William. 
Malaysia: 

1976. Tun Razak - His Life and Times. 
Longman. 

Kuala Lumpur, 

Stevenson, Robert L. and Shaw, Donald Lewis. 1984. Foreign News and 
the New World Information Order. Ames, IA: Iowa State University 
Press. 

Swettenham, Frank. 1906. British Malaya. New York: The John Lane 
Company. 

The New York Times, various issues. 

The Times of London, various issues. 

Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. 1969. May 13 - Before and After. 
Kuala Lumpur: Utusan Me1ayu Press. 

Winstedt, R. O. 1969. Malaya and its History. London: Hutchison 
University Press. 

Young, Kevin, Bussink, William C. F., and Hasan, Parvez. 1980. 
Malaxsia: Growth and Eguity in a Multiracial Society. 
Ba1tlmore, MD: The Johns Hopkins University Press. 



82 

ACKNOWLEDGMENTS 

A grateful acknowledgment is extended to my employer and sponsor, 

the Institut Teknolji MARA, Shah Alam, Malaysia, for making this 

experience possible. 

Special recognition is given to Professor Karl H. Friederich for 

his valuable guidance and assistance in carrying out this research. 

Special thanks goes to Dr. J. K. Hvistendahl, Dr. Katherine Frith and 

Dr. Donald McKay for their guidance and support. 

The researcher expresses her appreciation to Mr. Michael Binyon, 

The Times Bureau Chief at Washington, D.C., and Mr. Charles Mohr, The 

New York Times Correspondent for Asia in 1969, for their cooperation 

and assistance in undertaking this study. 

The researcher thanks all her friends at ISU, Australia and 

Malaysia for all their moral support and encouragement. 

A very special "thank you" is extended to my mother, Elizabeth, 

for her prayers and kind words of encouragement, and to all my loved 

ones in Kuantan. 

To the One above, I acknowledge that all wisdom and all knowledge 

comes from you. 



83 

APPENDIX 



P
ub

li
ca

ti
on

: 
-
-
-
-
-
-

D
at

e 
of

 i
ss

ue
: 
-
-
-
-
-

C
on

te
nt

 t
yp

e:
. 
_

_
_

_
_

 _ 

T
ot

al
 

si
ze

 o
f 

ar
ti

cl
e:

 

H
ea

dl
in

es
 a

nd
 m

es
sa

ge
 

-
_

 
..

 -
-
-
-
-
_

.
_

-

C
od

in
g 

Sh
ee

t 

Si
ze

 o
f 

ph
ot

og
ra

ph
s/

 
m

ap
: 

D
ra

w
in

gs
: 
_

_
_

_
_

_
_

_
 _ 

Co
py

 s
iz

e:
 _

_
_

_
_

_
_

 _ 

Pa
ge

 n
o.

 
&

 c
ol

um
n:

 
_

_
_

_
 _ 

C
at

eg
or

y(
s)

 : 

Si
ze

 o
f 

ne
w

s 
ca

te
go

ry
/ 

ca
te

go
ri

es
 i

n 
co

lu
m

n 
in

ch
es

: 

Th
em

es
 

V
al

ue
 d

ir
ec

ti
on

 
+

 
I 

-
J
_
~
 

_ 
..

 _
-
-
-
~
-
-
-

Pr
om

in
en

ce
 

in
 

di
sp

la
y:

 

So
ur

ce
: 

T
ot

al
 

no
. 

of
 

pa
ra

gr
ap

hs
: 
-
-
-
-
-
-

No
. 

of
 p

ar
ag

ra
ph

s 
fo

r 
th

em
e:

 

D
es

cr
ip

ti
on

 o
f 

ph
ot

og
ra

ph
s 

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

ro
 
~
 


